Ivo Kahánek, Bamberští symfonici a Jakub Hrůša
autor: Česká televize
zvětšit obrázekUž na první pohled je jedním z významných atributů nové nahrávky Klavírních koncertů Dvořáka a Martinů výjimečná konstelace interpretů. Český dirigent i sólista a německý orchestr, který má ve své DNA český zvuk. Všechna tři jména silně rezonují v evropském i světovém kontextu. Symbolický význam má pak volba repertoáru: tatáž světová válka, jež v důsledku připravila orchestrální hráče Německé filharmonie v Praze o jejich domov, a dala tak roku 1946 vzniknout Bamberským symfonikům, vyhnala Bohuslava Martinů z vlasti i z evropského kontinentu.
Bohuslav Martinů svůj Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ (zaříkávání, zaklínání) psal v New Yorku na sklonku života, kdy bylo zřejmé, že už se domů nikdy nevrátí. Sólista nahrávky Ivo Kahánek neskrývá vysoké mínění o tomto díle ani svůj velmi osobní vztah k němu: „Inkantaci osobně řadím nejen k vrcholům autorovy tvorby a české hudby jako takové, ale k nejoriginálnějším kompozicím pro klavír a orchestr druhé poloviny 20. století. Všechny autorovy polohy, od motorické rytmičnosti přes vášeň a tragiku až ke snové surrealitě, se zde snoubí v jeden dechberoucí celek.“ Volba sólisty pro nahrávku rozhodně nebyla náhodná. Už jen výběr z jeho dosavadních provedení díla je pozoruhodný: BBC Symphony Orchestra, Jiří Bělohlávek – Londýn, BBC Proms; Berlínská filharmonie, Sir Simon Rattle – Berlín, Praha, ad.
Nahrávka pochází z koncertního provedení v Bamberku a nadšená kritika ji označila za objevnou. Studiový snímek Dvořákova Klavírního koncertu je jedním z nejpřesvědčivějších návratů k původní skladatelově verzi díla, opouštějící „efektní a virtuózní vylepšení“ pozdějších upravovatelů. Křehký a zpěvný Dvořák, který vždy dává přednost výrazové hloubce před nástrojovým efektem. Jde o neopakovatelné setkání vynikajících hudebníků nad výjimečným českým – a neméně světovým – repertoárem. Slovy Jakuba Hrůši: „Tento koncert má obrovskou sílu a krásu a je pro dirigenta jedním z těch zajímavějších ‚doprovodů‘; jde o rovnocenný dialog, v němž má orchestr s dirigentem vždy co nabídnout.“
Nahrávky vznikaly v letech 2017 a 2019 ve spolupráci se špičkovým týmem Bayerischer Rundfunk (BR Klassik) v koncertním sále Bamberských symfoniků (Joseph Keilberth Hall), jehož akustika patří k nejlepším v celé Evropě. Nahrávka přichází na svět v péči vydavatelství Supraphon s podporou Nadace Bohuslava Martinů. Oficiální termín vydání je 27. září 2019.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové
Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající celý článek
HUDBA
Litava Park nabídne hvězdný line-up
Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek