Tanec Praha 2004 vyvrcholil v Sazka Aréně
Závěr XVI. ročníku Mezinárodního festivalu soudobé taneční tvorby a pohybového divadla patřil 29. a 30. června 2004 izraelskému tanečnímu souboru Batsheva Ensemble, který vystoupil v Sazka Aréně. Tento juniorský soubor pracuje souběžně s hlavním souborem Batsheva Dance Company.
Soubor Batsheva Dance Company vznikl v roce 1964 z podnětu známé americké tanečnice a choreografky Marty Graham a baronky Batshevy de Rothschild, po které nese pojmenování. Zpočátku byly choreografie i výuka ovlivněny proslulou taneční technikou Marty Grahamové, charakteristickou pohybovými kontrakcemi a výrazem celého těla.
Příchodem Oharda Naharina jako choreografa a uměleckého ředitele dostalo dění v souboru nový směr a mnoho se změnilo. Jeho osobitý způsob je ovlivněný i zemí, ve které žije. To vyplývá z častých zemitých, ostrých, prudkých až vojenských pohybů a prostorových variací, připomínajících kasárenské nádvoří, včetně křiku velitelů.
Jindy jsou zase pohyby tanečníků nesmírně plastické a jejich rychlé střídání vyžaduje výbornou taneční techniku. Tu jsme například obdivovali v druhém tanci – duetu, kde i lyrický hudební doprovod podtrhoval úžasně tvárné až hadí pohyby s taneční virtuozitou, kde jako probuzení ze snu působil přechod do strohé chůze do čtverce.
V druhé části večera jistě tanečníci mile překvapili diváky, když si vybrali v hledišti své partnery a pak s nimi na jevišti předvedli divoký rockenrol, čaču i „ploužák“.
Další symbolické číslo ve mně vyvolávalo dojem zbavování se zbytečného balastu. Tanečníci seděli na židlích ve velkém oblouku a opakovali mnohokrát pohybový motiv: zazpívali dynamický úderný nápěv, v kánonu se zakláněli a svlékli část oděvu. Pak následoval tanečně velmi náročný výkon opět celého souboru s rychlými pohyby na dynamickou hudbu, se střídavým štěkáním – opravdu štěkáním, tanečníků. Dívky se z nádherných propletených pohybů jaly monotónně „škrábat okna“. Mnoho pohybů má vnitřní symboliku, které diváci nemusí rozumět.
Choreografie většinou pracuje s rychlými až prudkými pohyby, technicky velmi obtížnými, jdoucími někdy až na hranice tělesných možností. Je to pohybová smršť .
Program sestával z choreografií s nic nenaznačujícími názvy Passomezzo, Kyr, Anaphaza, Zachacha a Naharin’s Virus, které ještě přecházely plynule jedna do druhé. Hudebními doprovody byly tradiční lidové písně, písně z filmů i oper až po skladby Steve Reicha a Ludviga van Beethovena.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolím včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek