zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Benjamin Britten: Zneuctění Lukrécie

Z inscenace Zneuctění Lukrécie

autor: archiv divadla   

Dramaturgie krakovské opery se rozhodla ve své jubilejní padesáté sezóně představit svým příznivcům v polské premiéře skutečný bonbónek – operu anglického skladatele Benjamina Brittena – Zneuctění Lukrécie. Světová premiéra tohoto díla se konala 12. července 1946 v Glyndebourne a od té doby se dočkala mnoha uvedení i bezpočtu nahrávek. Bohužel pro českého diváka zůstává povětšinou zcela neznámá.
Děj opery je v podstatě prostý. Ve vojenském táboře nad Tiberou zastihneme etruského krále Tarquinia, pijícího víno s patriciji Collatinem a Juniem, kteří se rozhodli vyzkoušet věrnost svých manželek. Jediná skutečně věrná byla žena Collatinova – sličná Lukrécie. To v Juniovi budí zlost a našeptává Tarquiniovi, aby on sám vyzkoušel Lukréciinu ctnost. Ten se vetře do Collatinova domu (díky moci svého postavení) a je Lukrécií, která má starost o manžela, doveden do své ložnice. Nastává noc. Tarquinius se vkrádá do ložnice Lukrécie, budí ji polibkem a snaží se v ní probudit cit. Když se však energicky brání, Tarquinius prosadí silou svou vůli. Ráno přijíždí Collatinus a ponížená Lukrécie si bere sama život…

V představení, které se konalo 13. června 2004 v divadle Juliusza Slowackého nebylo špatných výkonů. V roli Lukrécie se představila Alicja Węgorzewska-Whiskerd, jejíž podmanivý sametový hlas vypomohl utvoření celkového dojmu čisté a až za hrob věrně milující ženy. Násilného a despotického Tarquinia si evidentně s chutí zahrál a zazpíval mladý Mariusz Godlewski. Oba dva vynikli zvláště v erotické scéně samotného znásilnění, která klade vysoké nároky po pěvecké a zvláště herecké stránce – Lukrécie se brání a Tarquinius, který se již neovládá jí vyhrožuje mečem, zlomená žena se mu podvoluje. Druhým vrcholem představení byl perfektně provedený mistrovsky napsaný kvartet Lukrécie, Tarquinia, Bianky (Elżbieta Janus) a Lucie (Katarzyna Oleś-Blacha) v závěru prvního jednání, kdy ženy přejí hostovi klidné noci, ale v hudbě již tušíme náznaky přicházejícího neštěstí… Celý děj pak komentují postavy ženského a mužského chóru (Małgorzata Kneć-Ajdukiewicz a Jarosław Nowaczek).

Scéna (Anna Sekula) je víceméně jednoduchá, variabilní s jednoduchými přestavbami se z vojenského ležení stane Collatinův dům. Jedinou výjimkou je plátno, na které se při úvodním zpěvu chóru promítají památky etruské i římské (zcela v souladu se zpívaným) a během děje obrazy dotvářející atmosféru děje (západ slunce, obloha atd.).

Opera Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie nese ohromné lidské a morální sdělení, je dílem, které dokáže naplnit i svým velmi sugestivním závěrem neseném v křesťanském duchu. V Krakově se podařilo inscenovat toto operu kultivovaným způsobem a předat tak toto poselství obecenstvu. V uvedení Brittnovy opery si krakovský soubor připsal kladné body nejen u odborné kritiky, ale i u diváků, kteří poznali, že moderní dílo (paradoxně však už z minulého století) může zaujmout nejen po hudební, ale i dějové stránce.

Benjamin Britten Zneuctění Lukrécie. Dirigent: Tomasz Tokarczyk, režie:Włodzimierz Nurkowski. Psáno z představení 13. června 2004 v divadle Jułiusza Slowackého v Krakově.

29.6.2004 21:06:14 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Iveta Bartošová - Ve jménu lásky

Přebal alba

Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...