3 x Pražské jaro
autor: archiv
zvětšit obrázekZ první řady...
69. mezinárodní hudební festival Pražské jaro 2014
Světově oceňovaný smyčcový soubor Pavel Haas Quartet se představil v pražské Dvořákově síni Rudolfína mimořádným hudebním zážitkem. Na koncertě zazněly skladby D. Šostakoviče: Smyčcový kvartet C dur, op. 49, A. Dvořáka: Smyčcový kvartet F dur, op. 96 „Americký“ a L. van Beethovena: Smyčcový kvartet e moll, op. 59/2 „Razumovský". Režie S. Vaněk (Premiéra)
Pavel Haas Quartet, jeden z nejvýznamnějších českých komorních souborů současnosti, byl založen v roce 2002. Strmý vzestup na umělecké dráze soubor zahájil v roce 2004 získáním ceny "Vittorio E. Rimbotti" ve Florencii. V roce 2005 zvítězil v Mezinárodní interpretační soutěži Pražské jaro a měsíc poté získal 1. cenu a cenu za nejlepší provedení skladby sira Petera Maxwella Daviese na prestižní mezinárodní kvartetní soutěži "Premio Paolo Borciani" v italském městě Reggio Emilia, což mu otevřelo cestu na světová pódia. V sezoně 2013/14 hraje jako rezidenční soubor v Kolínské filharmonii, Birminghamské radnici a na festivalu Pražské jaro a představí se rovněž v curyšské Tonhalle, Auditoriu v pařížském Louvre, Herkulově sále v Mnichově a v londýnské Wigmore Hall.
Vysílání: 04.5., 20.20 hod., ČT art
To bylo Pražské jaro 2014
Nejzajímavější okamžiky, rozhovory a postřehy z 69. ročníku mezinárodního hudebního festivalu (Premiéra)
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro je jedním z nejznámějších a nejprestižnějších podniků svého druhu v Evropě i ve světě. V letošním roce se uskutečnil již jeho 69. ročník, který jako vždy přivítal exkluzivní sólisty a soubory z celého světa. Gidon Kremer, Adam Plachetka, Misha Maisky, Lang Lang, Simona Houda Šaturová, Freiburger Barockorchester, The Hilliard Ensemble, Wiener Philharmoniker a samozřejmě přední česká komorní a symfonická tělesa – to vše a mnoho dalšího nabídla dramaturgie letošního Pražského jara. Nejsilnější okamžiky festivalu připomene pořad To bylo Pražské jaro 2014.
Vysílání: 04.5., 21.50 hod., ČT art
Konfrontace Petra Fischera Jarní výkladní skříň
Slavný festival vážné hudby Pražské jaro začíná příští týden. Otevírá dostatečně pole budoucnosti klasické hudby progresivním proudům nebo je jen výkladní skříní zavedených jmen? Ředitel Pražského jara Roman Bělor a dirigent a skladatel Marko Ivanović (Premiéra)
Pražské jaro letos slaví 70. narozeniny a to je asi nejlepší chvíle, kdy se zamyslet nad tím, co dál? Tradice festivalu vážné hudby je nějak zajištěna, takže se stereotypně dá jít klidně dál, ale bude to stačit? Festival Pražské jaro už dávno nemůže být jen přehlídkou toho, co se u nás obvykle nevidí a neslyší, protože konkurence ostatních festivalů a akcí tuto exkluzivitu zrušila. Soutěže nových mladých hudebníků je sice důležitá, ale skoro nikdo ji nesleduje. A nová hudba přichází do programu jen velmi pozvolna, a většinou spíše jako ukázka toho, co je možné, nikoli toho, co je současné či dokonce budoucí. Jak bude stárnout Pražské jaro, aby nezestárlo? Hosty jsou Roman Bělor, čtrnáctým rokem ředitel Pražského jara, a Marko Ivanović, dirigent a hudební skladatel, specialista na soudobou hudbu.
Vysílání: 07.5., 22.15 hod., ČT art; Opakování: 11.5., ČT art
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek