Animal Exitus
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekŠok, hněv, smlouvání, deprese a smíření. Pět možných fází, jež člověk prožívá v reakci na traumatickou událost.
Novinka ANIMAL EXITUS skupiny Spitfire Company bude mít premiéru v rámci festivalu TANEC PRAHA 2014 v pondělí 9. června od 20 hodin v divadle Ponec. Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA 2014 má za sebou úspěšné zahájení hlavního programu s osobitou a vtipnou inscenací Australanky Lucy Guerin.
V záplavě zahraničních hostů ale TANEC PRAHA nezapomíná ani na české umělce. Slavnostní premiéru si za festivalové atmosféry užije Spitfire Company. Po cenami ověnčeném představení One Step Before the Fall zkoumajícím témata vyčerpání a Parkinsonovy choroby se znovu pouštějí na tenkou hranici zápasu, který člověk musí svést sám se sebou, aby obhájil vlastní důstojnost.
"V řečtině znamená "trauma" zranění, nebo rána. Trauma může být individuální nebo společenské. My jsme se rozhodli zkoumat toto téma na úrovni individua," vysvětluje režisér Petr Boháč a dodává, že "jednotlivé fáze jako šok, hněv či deprese vyvolávají v těle performera odlišné reakce. Nechtěli jsme toto téma zpracovávat psychologicky, nýbrž výhradně tělesně."
Režisér Petr Boháč dal v nové inscenaci dohromady dvě výrazné performerky - Miřenku Čechovou a Báru Látalovou, které spolu pracovaly vůbec poprvé. Celý tým se mohl intenzivně věnovat tvorbě díky mezinárodním rezidencím v Hellerau v Drážďanech a v Les Brigittines v Bruselu, kde se také uskutečnila předpremiéra představení.
Dominantním prvkem je skleněná krychle s živým stromem uprostřed. "To, že ten strom není umělý, je pro nás zcela určující. I když se ho během představení nedotkneme, hraje po celý čas zásadní roli. Jde o živou strukturu, o kterou jsme díky tomu, že jsme ji přenesli z přirozeného prostředí zahrady do černé kobky divadla, málem přišli. Bylo frustrující, když začal vadnout. Toto vykořenění jen dokreslilo téma, které jsme analyzovali," přibližuje režisér.
Hudbu zkomponoval a nahrál slovenský kytarista David Kollár, který v posledních měsících boduje u světové hudební kritiky se svým albem The Son. Nepominutelnou roli hraje i originální světelný koncept Martina Špetlíka, který pro objekt skleněné kostky vytvořil zcela nedivadelní světla.
"Premiérou pro nás všechno začíná. Teprve jsme v první fázi. V druhé chceme scénu přenést z divadla do veřejného prostoru a ve třetí fázi z ní udělat interaktivní objekt, který je nahlížen spíše z výtvarného hlediska. Vše plánujeme až do roku 2016," doplňuje Petr Boháč.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek
Janáček 170 na piazzettě
Přijďte s námi oslavit narozeniny Leoše Janáčka. Náš slavný skladatel má už 170 let, tak ta narozeninová party ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Z první řady... Lída Engelová
Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn celý článek
HUDBA
Bastard: křížení lásky a zla
Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 21. týden
Egypt (1/6)
Po stopách Tutanchamona. Napínavý příběh anglického archeologa Howarda Cartera. Hraná rekonstru celý článek