zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ne tak ostrá Occamova břitva

Occamova břitva  (Pražský komorní balet)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jedna z posledních letošních tanečních premiér se uskutečnila 10. prosince v Divadle Ponec pod hlavičkou Pražského komorního baletu. Mladí umělci - tanečníci PKB se zájmem o choreografii - Nikol Šneiderová a Šimon Kubáň a Palo Kršiak, student posledního ročníku choreografie na pražské HAMU, získali možnost ztvárnit své představy v rámci PKB pod odborným dohledem Hany Polanské Turečkové. Hana Polanská Turečková navrhla koncepci tanečního večera i "úderně" znějící název vypůjčený ze slovníku filozofie OCCAMOVA BŘITVA. Slovní spojení naznačuje pracovní metodu v kreativním procesu, kdy se zdůrazňuje princip logické úspornosti, v němž vše nedůležité je třeba osekat a zbavit dílo všeho, co tam nepatří.

Na úvode se představila Nikol Šneiderová s choreografií INTELEKTUÁL. Čtveřice - dva muži a dvě ženy oblečeni do neutrálních tmavých mikin a kalhot zkoumá prostor, v němž se dějí zvláštní věci - např. kapky vody tečou obráceným směrem zezdola nahoru. Tanečníci poměřují své okolí v často mechanických sekvencích, komunikují v dialozích, setkávají se, míjejí. Chladná a přísná skladba, jejíž strohost je ještě posílena jednotvárným rytmem anglického mluveného slova.

Druhá kapitola - 2ND CHAPTER - choreografie Šimona Kubáně, je naproti tomu emotivnější a tvarově pestřejší. Jako nelogicky tečou kapky vody obráceným směrem, prodírá se hlavní protagonistka (Jaroslava Janečková) z hlubin černých závěsů rovněž "nelogicky" - hlavou dolů v jakési orgiastické křeči. Jakoby se potýkala se se sebou samotnou ale i se svými temnými stránkami -mužským partnerem (Šimon Kubáň). Snaží se unikat, ale je zde silná vazba, závisloat a záliba - některé momenty obsahují zjevné erotické konotace.

Erotično se přelévá i do třetí choreografie Palo Kršiaka s explicitním názvem EROS. Z různých koutů scény se zpomaleně do středu přesouvají podivné hominidní bytosti s erotickými symboly - černé a červené punčochy, vysoké podpatky, podvazky, "pouta". Jsou k sobě přitahováni nepřekonatelnou silou erotického pudu, přibližují se, dotýkají, naznačují kopulaci, ustrnou v "živých obrazech", které nemají daleko k označení "Gruppensex".

V tom, jak se každý z autorů porovnal odlišným způsobem se svým tématem, se možná i tak trochu prozrazuje různé osobní založení.
V celku ukazuje představení Occamova břitva nadějný tvůrčí potenciál nové generace, který ale bude potřeba rozvíjet a kultivovat ještě mnohými experimenty.

16.12.2013 17:12:36 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih

Šimon Obdržálek a Oldřich Kříž (Zlatovláska)

Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P celý článek

další články...

HUDBA

HDK uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska

Zlatovláska (Hudební divadlo Karlín)

Hudební divadlo Karlín uvádí muzikálovou pohádku Zlatovláska režii v Filipa Renče. Na jevišti Malé scény HDK z celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...