zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Desh Akrama Khana

Akram Khan - Desh

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Závěrečné představení festivalu Tanec Praha 2013 ve Státní opeře - proslavené sólo Desh (v bengálštině domov, domovina) stejně proslulého britského tanečníka a choreografa Akrama Khana trvá 80 minut, avšak jeho vytváření zabralo takřka dva roky. O okolnostech vzniku natočil režisér Gilles Delmas dokument Šest období, který se v červnu objevil na plátnech několika českých kin, ale některé zajímavosti doplnil sám Akram Khan na tiskové konferenci hned po svém příletu do Prahy 2. července. V bezpočetné řadě článků v superlativech hodnotících a rozebírajících dílo, stojí společné všeobecné konstatování o základním tématu - o návratu k vlastním kořenům prostřednictvím hledání poměru k otci. Akram Khan prozradil, že v tom, co kdy dělal, se nějakým způsobem zrcadlil jeho vztah k matce, a tak tomu mělo být i v případě Deshe.

Nedlouho před premiérou jej ale autorka příběhů Karthika Nair obvinila ze lži - o matku jde jen zdánlivě a v podtextu se skrývá postava otce. Představení bylo přepracováno a otec vynesen z "podvědomí" do světla ramp. Počáteční scéna na otcově hrobě ovšem komplikované poměry mezi otcem a synem prvotně nijak nevylepšila, nicméně v dalším průběhu se otcův názor proměňoval až nakonec představení přijal pozitivně. Akrama Khana trápil podobný generační problém jako nesčetné imigranty v různých částech světa. Rodiče - především otcové - jsou ještě silně zakotveni v tradicích země, odkud do nového domova přišli, zatímco jejich děti již vyznávají kulturu země, kde se narodily a nechtějí se lišit od svých "domácích" vrstevníků. Rodina Akrama Khana přišla do Anglie z Bangladéše a Akram Khan s přibývajícím věkem- dnes je mu 38 a novou rolí otce - má malou dcerku - stále více cítil potřebu porozumět svému otci a zemi svých předků. V Akramově multimediální inscenaci probíhá konfrontace obou světů na různých úrovních. Jádrem je přirozeně fyzické vyjádření, které je neseno přes nejrůznější situace svébytnou estetikou. Akram Khan přiznává školení v indickém klasickém tanci kathaku. Klasický tanec přirovnává k zářivé ploše zrcadla, kterému zasadil ránu a jehož vybroušenost a čistota byly zdeformovány a rozbity. Život země Bangladéš je ovlivňován vodou - monzunovými dešti a řekami, které se dokáží hrozivě rozvodnit. A tak se také jeví Akramův pohyb - rozlévá se, ustupuje, stoupá a klesá, vibruje v omamném víru, vznáší se na křídlech vodních ptáků. V realitě nenápadný a nepříliš vysoký muž není ztracen a obsazuje a naprosto zaplňuje svou charismatickou přítomností rozlehlé jeviště Státní opery. K "tanečním" aktivitám jeho těla se zcela přirozeně a nenásilně váží hrané pantomimické úseky - např. scéna se starým kuchařem na venkově a dialogy, kde rozmlouvá se svým otcem a dcerou . Ke zvukové kulise vedle mixu melodií Jocelyn Pook patří městský ruch, pouliční demonstrace nebo hlasy jeho bangladéšských synovců a neteří. Stejně dokonale propracován je vizuální design (Tim Yip a Michaela Hulls) - od světla lampy v temnotách po mlhavý šedomodrý vodní tón a oranžovo okrové valéry slunce přes zvláštní rekvizity - např. malou a velkou bílou židli, kde se odehrává stínové divadlo. Prodírání se závěsy z pruhů, které se rozechvívají sebemenším pohybem, zdvihají se a klesají ve zvláštním nasvícení jako padající déšť. Naprosto jedinečným momentem je "pohádka" o sběrači medu. Animovaná cesta džunglí po řece s vlnami, stromy, jejichž koruny se ohýbají ve větru a dešti a které ubíhají kolem na břehu, šplhání do jejich vrcholků, roj divokých včel i setkání se "světelným" slonem. řestože, jak prohlašuje, se zde Akram Khan vydává do temnějších zákoutí než je v jeho stylu, pro odborné i laické publikum se Desh stal přímo zjevením. Akramu Khanovi se podařil neuvěřitelný čin - vedle prestižní Ceny Laurence Oliviera za Nejlepší taneční výkon roku 2012 získal ještě něco pro něj možná mnohem důležitějšího - uznání svého otce. Pražské publiku se mu odvděčilo 4. července ve Státní opeře dlouhotrvajícím aplausem ve stoje...

15.7.2013 15:07:07 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...