Evžen Oněgin v Plzni
Opera Petra Iljiče Čajkovského Evžen Oněgin patří ke klenotům světové operní literatury svou originalitou i vzácnou symbiózou hudby a slova. V Plzni byla nově inscenována 8. 6. – už po čtrnácté, poprvé však v ruském originále.
Plzeňský inscenační tým vyšel z podstaty díla bez zásadních rušivých elementů. Scéna Jana Duška využila točnu k rychlým přestavbám. Prostředí jednot-livých obrazů charakterizovala pomocí realistických prvků (postel, psací stůl v dopisové scéně Taťány) nebo symbolických prvků navozujících spíše náladu. Příkladem jsou siluety košatých stromů v sadu, holé siluety stromů v zimní scéně souboje Lenského a Oněgina či velký křišťálový lustr na plese. Otázkou zůstává scénické řešení velkého plesu v 6. obraze, který působil stísněným dojmem a nebyl tak dostatečně odlišen, s výjimkou kostýmů, od domácího plesu u Lariných. Na tuto skutečnost nejvíce doplatil balet, který postrádal velkorysost prostoru i choreografie (Pavel Ďumbala) jak v Polonéze, tak i v Ecossaise.
Ivana Brádková oblékla dámský sbor do jakési rustikální elegance. Zářivá krémová barva kostýmů dotvořila půvabnou scénu s kutálejícími se jablíčky ve 3. obraze. Pánské oblečení ctilo dobu jak u sólistů, tak i sboru. Méně šťastnými se jevily kostýmy pro Taťánu, které nevycházely z typu představitelky.
P. I. Čajkovskij napsal v záhlaví své opery „lyrické scény ve třech dějstvích“. Lyrismus a citové rozechvění charakterizují partituru od prvních taktů předehry. Právě onen lyrismus jsem v hudebním nastudování Jiřího Štrunce nejvíce postrádala. Pasáže rázu recitativního málo postihovaly text, a tak se smazával kontrast s místy kantabilními. Nejvýrazněji se tento nedostatek projevil v dopisové scéně Taťány a jejích duetů s chůvou. Silnou stránkou hudebního nastudování byla místa dramatická, které Jiří Štrunc vystavěl naprosto přesvědčivě. Premiérový výkon orchestru byl na úrovni s minimálními kazy, které neohrozily celkový příznivý dojem. Sbor vedený Zdeňkem Vimrem podal standardní výkon s výjimkou vstupního sboru, kdy došlo ke kolizi tempa s orchestrem.
Režie Jana Štycha působila nenásilně. Škoda, že se mu ve spolupráci se sólisty v řadě případů nezdařilo hlubší prokreslení postav. Na tuto skutečnost doplatil především Oněgin Romana Janála. Jeho prvoplánové světáctví působilo vnějškově a příliš jednostranně. Tento fakt se bohužel promítl i do jeho hlasového projevu. Janálův krásný vyrovnaný baryton zněl neustále ve vysoké dynamické hladině, což nejvíce vadilo v ansámblech, z nichž jeho hlas stále vyčníval. Nejvíce pak v duetu s Lenským před soubojem, který Čajkovskij předepsal v pianu. Hlas Valentiny Čavdarové je svým témbrem jako stvořený pro roli Taťány. Zejména její dopisová scéna patřila k vrcholům představení. Méně se jí zdařila přeměna dívčí Taťány v kněžnu Greminu, dámu velkého světa Petrohradu. Závěrečný duet s Oněginem postrádal dramatičnost jak v jejím hlasovém, tak i hereckém projevu. Olze Jany Tetourové chybělo více bezprostřednosti a nehrané radosti. Její koketování s Oněginem byla koketerie zralé ženy, nikoliv dívky, která způsobí tragedii z dětinské nezodpovědnosti. Ideálním představitelem Lenského je Aleš Briscein – díky svému zjevu, plastickému hlasovému projevu, věrohodnosti herecké a v neposlední řadě prožitku. Jen zřídkakdy jsme svědky tak komplexního výkonu. Jevhen Šokalo svým krásným širokým basem vypověděl vše o své pozdní lásce k Taťáně. Škoda, že solidní pěvecký výkon Evy Klečkové v roli Lariny nebyl násoben také hereckým projevem. Její Larina již svou chůzí působila příliš dívčím dojmem. Ve vzácné shodě pěvecko-herecké vytvořila roli Filipěvny Libuše Márová. Jan Adamec obdařil Triqueta volnými výškami, méně však kantilénou.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek