zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pocta P. Blatnému, E. Doušovi a Č. Gregorovi

Večer 11. 10. se v sále Deylovy konzervatoře a ladičské školy sešli přátelé a příznivci hudby Pavla Blatného, aby vyslechli koncert z tvorby tohoto skladatele, dirigenta, pedagoga a fejetonisty k jeho 70. narozeninám. Několikrát jsme se upřímně zasmáli a to dokonce tématu, se kterým by se žertovat nemělo. Večer zahájil několika gratulačními slovy předseda Společnosti českých skladatelů, profesor Milan Jíra – který vyzdvihl stálé tvůrčí hledačství jubilanta a popřál mu vše dobré.
Pavel Blatný, ve skladbě žák Schaefrův a Bořkovcův, obohacoval dále své vzdělání studiem dirigování, hudební vědy, návštěvou kursů Nové hudby v Darm-stadtu a jazzové problematiky v bostonské Berklee School. Pracoval jako dramaturg brněnské televize i jako pedagog na JA-MU. Jeho tvorba zasahuje téměř do všech hudebních žánrů a získala u nás i v za-hra-ničí řadu významných ocenění.

Jubilant si uváděl program večera sám a – jak už je v jeho povaze – vesele a s vtipem. Nebyla to žádná sebechvála, nýbrž jen několik vysvětlujících poznámek k jednotlivým číslům programu, z něhož bohužel pro náhlé onemocnění vypadla dvě čísla, a to Suita 12 a skladba In E, in A, in D pro basklarinet a klavír se souborem Due Boemi di Praga. Celý večer byl totiž založen na konfrontaci tvorby z šedesátých a devadesátých let. První živý vstup zajistilo České žesťové sexteto z Brna a to skladbou 3:2 pro žesťové kvinteto z roku 1973. Toto zajímavé dílko zaujalo publikum jak po stránce invenční, tak harmonické a zejména rytmické. Mimořádně vtipný fejeton V centru pozornosti, přednesený jubilantem, odhalil jeden ze sympatických rysů tohoto autora – totiž odvahu dělat si legraci sám ze sebe. Následovala poutavá Meditace pro klavír z roku 1964, demonstrující autorův „dialogický princip“ a znamenitě přednesená Milanem Bialasem. Z kompaktního disku jsme pak vyslechli live nahrávku skladby Play jazz, play Rock, play New Music z roku 1999, která je společným dílem jubilanta a jeho syna Marka a která dokumentuje stálou autorovu snahu o syntézu vážné hudby s odlišnými žánry. V jejím úvodu jsme poznali citace z Blatného tvůrčího období, „třetího proudu“. I následující Autokoláž pro klavír upoutala jak formou, tak nástrojovou stylizací. Fejeton s názvem Scénář tentokrát pohřební přinesl gaudium, při němž jsme se my pověrčiví poněkud otřásli, neboť jubilant si v době nedávného vážného onemocnění napsal skladbu pro smutný obřad: dílo bylo uvedeno po Blatného úspěšné rekonvalescenci Filharmonií B. Martinů ve Zlíně. Přes úsměvný osud skladby jde o hudbu filozoficky závažnou a posmutnělou. Meditace nad básní Susanne Renaud v překladu Bohuslava Reynka, uvedená veršem „Pojď, duše ubohá, je třeba jít“, zarámovaná barevným sólem s posmutnělou melodií, jejímž autorem je opět jubilantův syn, je provázena tvrdošíjnou melodicko-rytmickou figurou. Sympatický večer spíše humorné atmosféry tak v závěru přinesl i zamyšlení nad „posledními věcmi člověka“.

Zcela zaplněná kaple sv. Vavřince v Hellichově ulici 21. 10., kde AHUV pořádala koncert k jubileu Eduarda Douši, byla nesporným důkazem rezonance Doušovy tvůrčí činnosti. Téměř dvacítka účinkujících, nepočítaje v to v zá-věru vystoupivší dětský sbor, zahrnovala instrumentální sólisty a pěvce od nejmenších žáčků Základních uměleckých škol až po vyspělé profesionály. Ti všichni demonstrovali oblibu skladeb autora, který v tomto roce uprostřed pilné práce skladatelské i pedagogické dovršil své padesátiny. Neobyčejný přínos Doušovy tvorby vidím zejména v instruktivní oblasti, která je pro hudebnost národa tak důležitá a ve které se jubilantovi daří vytvářet invenčně cenné a vtipné skladby, ve kterých usiluje úspěšně o soudobý výraz, aniž by se nutil k di-so-nanci a komplikovanému notovému zápisu. Eduard Douša, autor se širokým vzděláním, má na svém kontě kromě úspěšné instruktivní literatury a celé řady hudeb k filmům a rozhlasovým insce-nacím i řadu významných partitur komorních i sym-fonických – jmenujme alespoň Rapsodickou předehru, Sinfoniettu meditativu či dětskou operu Jak Kocourkovští stavěli školu. V rámci tohoto večera, k němuž úvodní slovo, jež obsahovalo i sympatické tvůrčí krédo jubilanta, přednesl moderátor Českého rozhlasu 3 – Vltava a varhaník Josef Prokop, jsme pak vyslechli zejména velmi zdařilé provedení trojice skladeb s netradičním obsazením, Ave Maria pro soprán, trubku a varhany, Imaginace (pocta Dalímu) pro housle a kytaru a Sonáta pro akordeon. Znamenitě však hráli a zpívali všichni už od těch nejmenších a přispěli tak ke krásné a přátelské atmosféře a nepochybně i ke spokojenosti jubilanta.

7.12.2001 Jiří Teml | rubrika - Zprávy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Dny evropského filmu znají své vítěze

Bez dechu (Without Air)

Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek

další články...