zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Taneční filmy představí na plátně slavné choreografy

Z filmu Pina

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Druhý ročník Festivalu tanečních filmů, který proběhne od 8. do 11. září 2011 v pražských kinech Atlas a Světozor, představí na plátně slavné světové choreografy, například Pinu Bausch, Sashu Waltz, Lloyda Newsona (DV8), Alaina Platela (les ballets C de la B) nebo Sidi Larbi Cherkaouiho.
„Ať už půjde o filmová zpracování jejich choreografií nebo dokumenty o jednotlivých osobnostech či jejich dílech, vždy snímky na velkém plátně nabídnou nejen nezapomenutelnou podívanou - dynamické scény, technicky dokonalý tanec, skvělou hudbu - ale také špičkovou filmařskou práci,“ říká Marta Lajnerová, ředitelka festivalu.

Největším lákadlem festivalu jsou premiérová uvedení 3D filmu PINA, který hned po festivalu uvede společnost 35MM do našich kin. Tento první hraný evropský 3D snímek, který natočil německý režisér Wim Wenders jako poctu slavné německé choreografce Pině Bausch, si odbyl svoji premiéru na letošním Berlinale a získal již několik prestižních cen. Film měl být původně společným projektem Wenderse a Bauschové – pojilo je přátelství, stejná generační zkušenost a samozřejmě vzájemný respekt k tvorbě druhého. Film dlouho odkládali, neboť Wenders hledal způsob jak mimořádnou jevištní a choreografickou práci Bauchové uchopit, aby na plátně neztratila na své působivosti. Nápad natočit film v technologii 3D přišel bohužel pozdě, po několika úvodních záběrech Pina Bausch v červnu 2009 umírá, takže film vznikl bez její osobní přítomnosti. V práci pokračovali sami tanečníci, kteří v něm formulují svoje vzpomínky na spolupráci s Pinou i svoje osobní vyznání. Ve filmu jsou prostorovou technologií zachyceny choreografie Café Müller, Svěcení jara, Vollmond, Kontakthof. 3D technologie nabízí strhující pohled do jiné, intimní dimenze – do světa tance a divadla, tak jako by divák stál přímo uprostřed taneční akce. Tanec snímaný v exteriérech zase přináší intenzivní vizuální zážitek, proměňuje běžnou realitu na místo překvapení a emocí.
Návštěvníci festivalu se kromě filmu PINA mohou těšit například na snímek Passion – Last Stop Kinshasa. Film sleduje derniéru slavné inscenace Pitié belgického choreografa Alaina Platela, která se odehrála v „pekle světa“, konžské Kinshase. Film režisérky Brigitte Kramer vypovídá především o humanitě, kterou v sobě nese nejen prezentované jevištní dílo, ale hlavně osudy jednotlivých protagonistů.
Dílo choreografky Sashy Waltz představí dva filmy: v projektu Dialoge 09 – Neues Museum Sasha Waltz osidluje spolu se sedmdesáti tanečníky, hudebníky a zpěváky prázdné prostory čerstvě zrekonstruovaného Nového muzea na berlínském Muzejním ostrově. Inscenace Sashy Waltz Purcellovy barokní opery Dido a Aeneas si získala uznání kritiky po celé Evropě. Sasha Waltz dosáhla ve své choreografické opeře obdivuhodného splynutí tance, zpěvu a hudby, ve světě opery zcela neobvyklého. Sedm zpěváků, třináct tanečníků, dvacet osm hudebníků a šestnáct sboristů tvoří jednolitou choreografii, v níž jednotliví účinkující ztrácí své původní funkce.
Snímek Sny uprostřed Babylonu zachycuje osobnost a práci vlámského choreografa Sidi Larbi Cherkaouiho, kterého mohli vidět letos diváci festivalu TANEC PRAHA v představení s osmnácti šaolinskými mnichy. Za necelých deset let své kariéry se Sidi etabloval jako jeden z nejtalentovanějších choreografů své generace. Na dvacet děl, které vytvořil a ve kterých často sám účinkoval, bylo prezentováno po celém světě. Tento filmový portrét vznikal v Číně, na Korsice a v Belgii. Cherkaoui má dvojí národnost (marockou a belgickou), prošel dvěma vzdělávacími systémy (arabským a vlámským) a vzešel z dvojího kulturního prostředí (muslimského a křesťanského): to mu dáva schopnost tvořit univerzální taneční umění, které reflektuje naše, tedy lidské, nejniternější potřeby a touhy.
Festival tanečních filmů dále uvede taneční snímky z holandského projektu Point Taken, výběr z velkého holandského festivalu Cinedans Moving Media Festival zaměřeného právě na tento typ filmů nebo blok domácí tvorby dance for camera.

30.8.2011 00:08:02 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Festivaly

Lípa Musica přichází s pestrým programem

Jiří Pavlica

Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek


SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté

Milan Peroutka

V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek


Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Proměny nonverbálního divadla

Přebal knihy

V Nakladatelství AMU vychází rozsáhlá kolektivní monografie s názvem Proměny nonverbálního divadla. Mapuje koř celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Švédské intimní drama Naděje

Naděje

Naděje
Anja má krásnou rodinu, milujícího partnera i úspěšnou kariéru. Její život roztříští diagnóza rakovi celý článek

další články...