zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ze zlatého fondu: Dalibor

Tenor Vilém Přibyl

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Premiéra této třetí Smetanovy opery - 16.května 1868 v pražském Novoměstském divadle - vzbudila prudký odpor staromilců. Bylo to období, kdy kulturně - politické spory strany Staročechů a Mladočechů nabyly rozhodující síly. Smetana, který patřil k pokrokovým Mladočechům, byl terčem nevybíravých útoků. V Daliboru mu vytýkali novotářství - nepochopili, že se vědomě přihlásil k operní Wagnerově reformě a tak zajistil novodobý rozkvět národního hudebního dramatu. Navíc - Smetana nepoužil postavy legendárního rytíře pouze k vykreslení národní pověsti, ale dal jí jiný význam: povýšil Dalibora na bojovníka za své přesvědčení, jemuž je ochoten obětovat i svůj život. Jeho zpěv o ideálu svobody povznesl operu vysoko nad úroveň své doby.

Televizní inscenace režiséra Milana Macků vychází z vynikajícího hudebního pojetí díla dirigentem Jaroslavem Krombholcem, který v nahrávce svěřil titulní roli hrdinnému tenoru Vilému Přibylovi. Jeho rovnocenným protějškem v obrazovém zpracování se stal Josef Čáp. Vysílání: 24.10., 12.00 hod., ČT2

16.10.2010 22:10:40 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kultovní punkový opus Jubilee

Jubilee

Jubilee
Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět! Kultovní punkový opus s mnoha známými p celý článek

další články...