zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Moving clarinet

Moving clarinet

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Snímek zachycuje vesměs stavebně vybroušené klarinetové kompoziční kreace, ať už ryze neoklasicistního rodu nebo s příměsí exprese, a to v podání dvou vynikajících mladých instrumentalistů, klarinetisty Irvina Venyše a klavíristy Martina Kasíka, sehraných, jako by spolu hráli od nepaměti. První dojem, který si z této nahrávky odnášíme, je dokonalý intonační soulad, s nímž se klarinet s klavírem snoubí. Doslova slyšíme, jak Venyš jednotlivé klavírní struny rozrezonovává, ne neprávem se hovoří o jeho naprosté hráčské suverenitě v tomto směru. Jednu z nejzdařilejších, kompozičně nejlogičtěji odvíjených a také nejprosvětlenějších komorních skladeb Josefa Páleníčka v podobě typicky neoklasicistní Partity piccola pro klarinet a klavír rozkrývají oba hráči se samozřejmou lehkostí příkladně prezentně a současně trefně vystihují její dvoupólovost, demonstrovanou prudkým zvratem mezi roztomile figurativní vstupní větou nebo rozverným finále na jedné straně a rapsodicky okouzlenou větou střední, v níž obzvlášť upoutají partie provázené působivým jednohlasem klavíru. To Martinů Klarinetová sonáta, plod autorovy pozdní kompoziční syntézy, jim zní diametrálně odlišně – v prvních fázích vstupní věty nádherně měkce (zejména v klavíru, klarinet je vyostřenější), jako by se oba hráči s melodickou linkou a zvukem přímo mazlili, a ve středních fázích vzrušeně. V Andante, s tajemnými partiemi, ozvláštněnými kráčející basovou linkou klavíru, jako by chtěl Venyš docílit co největšího kontrastu mezi krajními dynamickými póly – propast mezi forte a pianem je obrovská. Závěrečné Poco allegro (brilantní staccato klavíru) pak vychází oběma hráčům bez zábran efektně.

Do výsledného dojmu z provedení relativně rané Ištvanovy Sonáty pro klarinet a klavír jako by se současně promítlo něco z francouzské poetiky a něco z okouzlení východoevropskými intonacemi. S jemně vycizelovaným hlasovým předivem nervního Allegra dramatico si zde oba hráči až do subtilního vyústění doslova pohrávají, stejně jako v Andante, procházejícím opět mocným dynamickým obloukem, zatímco v prestovém finále (nejen v klarinetu, nýbrž i v klavíru báječně stylizované) si snad nejvýrazněji všimneme vzácné zvukové vyrovnanosti obou nástrojů. O ani v nejmenším neutuchající kompoziční vitalitě Karla Husy podávají na tomto CD svědectví autorovy Tři studie pro sólový klarinet, komponované jako povinná skladba pro klarinetovou soutěž Pražského jara z roku 2008. Ani se nám nechce věřit, že tato svěží a stylisticky i zvukově vynalézavá kreace je dílem sedmaosmdesátiletého autora. Dobře cítíme, že i pro Venyše, který tuto skladbu studoval pro své úspěšné vystoupení na zmíněné soutěži, bylo lahůdkou takovou hudbu hrát. V první studii si rozkošně pohrává jak s dynamikou, tak jednotlivými zvukovými odstíny, v druhé studii evokuje zvláštně přírodně okouzlenou atmosféru Husova vyjadřování (když její označení Poignant song by mohlo svádět spíše k technicistním zvukovým efektům) a třetí se v jeho podání před námi odvíjí v jakémsi posedlém tónovém chvění. Nahrávku uzavírá Kalabisova Suita pro klarinet a klavír z roku 1984, souzvukově vyostřená, ale přitom prosvětlená (jak velký prostor může evokovat například v první větě pouhý dvojhlas klarinetu s klavírem) a stavebně mistrovsky vytříbená. Venyš s Kasíkem ji nastudovali vzorně – vstupní věta opět demonstruje příkladnou intonační čistotu jejich projevu, druhá věta je kouzelná svým dynamickým pnutím a chvějivých nábojem melodických zvolání a závěrečná věta je vyostřena až na doraz. Shrnuto – výtečná nahrávka, i buklet je po výtvarné a faktografické stránce vybaven vzorně.

ARCODIVA UP 0106-2 131
Moving clarinet
Josef Páleníček: Partita piccola pro klarinet a klavír, Bohuslav Martinů: Sonatina pro klarinet a klavír, Miloslav Ištvan: Sonáta pro klarinet a klavír, Karel Husa: Tři studie pro klarinet sólo, Viktor Kalabis: Suita pro klarinet a klavír; Irvin Venyš – klarinet, Martin Kasík – klavír. Nahráno v září a říjnu 2009 Českým rozhlasem v Sále Martinů AMU, hudební režie Jiří Gemrot, zvuková režie Miroslav Mareš a Tomáš Zikmund.
Celkový čas 52:33
Zdroj Hudební rozhledy 06/2010 - Miloš Pokora

6.6.2010 11:06:32 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu

M. Dancingerová,  A. Rusevová, J. Burýšek a V. Zavadil

Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato celý článek

další články...

HUDBA

ABBA: úspěch navzdory

ABBA

ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...