zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zpívající kontrabas

František Pošta, v letech 1939–1985 člen České filharmonie, od 1945 vedoucí její kontrabasové skupiny a od 1953 také profesor svého nástroje na Konzervatoři v Praze, byl legendární kontrabasista. Byl nejen vynikajícím virtuosem tohoto nástroje a jeho historického předchůdce violonu, on kontrabasem doslova žil. V bukletu tohoto CD se dočtete, jak to byl klidný člověk. Byl, ale nesměl někdo říci třeba basa místo kontrabas. Toho, kdo to udělal, dokázal poučit velmi rázně. A pamatuji na dlouhé přestávky mezi zkouškami či nahráváním: zbytek orchestru odešel do šaten či do bufetu, kontraba¬sisté ne: ti zůstali na pódiu a hráli pod vedením pana profesora Pošty kontrabasová dueta, tria, kvarteta, sexteta. A skupinu měl skvěle vycepovanou. Kdykoliv slyším v České filharmonii na konci Larga z Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll „Z Nového světa“ onen kouzelný akord kontrabasů dělených à 4 Des dur, musím si vzpomenout na pana profesora Poštu. Byl na svůj post i orchestrální tým jak se patří žárlivý: po celá desetiletí probíhala v Praze urputná kontrabasová válka: v České filharmonii hráli jen Poštovi žáci, v FOK zase absolventi druhého profesora z konzervatoře Františka Hertla. Byli to oba výteční hudebníci: Hertl také dirigoval a měl i manažerské schopnosti, když bylo třeba, do pár dnů sestavil spolehlivý orchestr jakéhokoliv složení apod. Pošta byl však král, ba co dím, bůh kontrabasu. Vedle skvělého a také přísného vedení orchestrální skupiny často a perfektně vystupoval v komorních souborech a byl tam uznáván za vzácnou vůdčí osobnost. I takový matador komorní hudby jako Milan Munclinger na něj dal a nechal si od něj radit. A František Pošta báječně hrával také sólově. V rozhlase i na deskách je hodně snímků, jež svědčí o jeho nádherném a bohatě barevně, dynamicky i výrazově tvárném tónu.

Skvěle na svůj italský nástroj od Granciniho ze sklonku 17. století zpíval. Jeho kontrabasová melodika byla nosná a velkolepá, ne však hrubá nebo neohrabaná. Neholedbal se technikou a závratnou rychlostí; vyhrál ovšem všechno, co skladatelé pro kontrabas napsali. Jeho tón byl nádherný a bohatě tvárný, íntonace křišťálová, měl nádherné a spolehlivé flažolety, jak to ukázal např. na koncích obou nahrávek skladeb Kuchyňkových. Zřejmě i proto, že jeho největší silou byla kantiléna, má jeho CD většinu skladeb slavné evergreeny umělecké hudby, jako je Chopinova Etuda E dur, Saint Saënsova Labuť, Air Johanna Sebastiana Bacha, Largo z Händelova Xerxa či Fibichův Poem ve vlastních vkusných a pietních úpravách, znamenitě znělých právě na kontrabas. Je sympatické, že přes všechna vydání na LP a podnikové dokumentace mají téměř všechny uvedeny údaje o původu, včetně originálních názvů větších děl, ze kterých byly vyňaty, opusová čísla a tóniny. Pouze u skladby Pergolesiho je uvedeno jen Aria; čerpal tu tedy zřejmě z nějaké už dřív vyňaté úpravy a původ té hudby nevypátral a asi se o to nepokusil ani nikdo jiný. Vedle slavných melodií jsou tu díla komponujících kontrabasistů, kteří si byli vědomi skvělých kantabilních možností svého nástroje. A tak tu hraje – vesměs hudebně vkusné – skladby Sergeje Kusevického a svých českých předchůdců Františka Černého a Vojty Kuchyňky. Nejkoncertantnější a také znamenitě zahraná je poslední skladba tohoto recitálu, transkripce Beethovenovy Romance č. 2 F dur, op. 50, v níž Poštův kontrabas úspěšně zvládá techniku i kantabilní líbeznost, jakou vídeňský mistr určil houslím. Skvělí jsou ovšem všichni jeho interpreti – spolupracovníci, ostatně jako on sám vrcholní mistři svých oborů: na klavír a cembalo Jan Panenka a Josef Hála, na harfu Karel Patras a ojediněle také theorbista Zdeněk Potter i kontrabasisté Edouard Nanny a Vít Mach. Tým, sestávající z hudebního režiséra Jana Vrány a zvukového režiséra Stanislava Sýkory, pracoval nejspíš jen na – zajisté kvalitním – digitálním přepisu analogových původních nahrávek. Roku 1960, ze kterého jsou nejstarší sem převzaté snímky Supraphonu, nemohl např. režírovat Jan Vrána, tehdy teprve dvacetiletý student. Původní nahrávání zřejmě řídili jiní hudební a zvukoví režiséři, kteří však v dokumentaci Supraphonu, od něhož Multisonic licenci zakoupil, nebyli uvedeni.

MULTISONIC 31 0504-2 131
Zpívající kontrabas
František Pošta, Sergej Kusevickij: Minaturní valčík op. 1, č. 2, (1), Johann Paul Aegidius Martini: Plaisir d´amour (2), Vojta Kuchyňka: Canzonetta (3), Fritz Kreisler: Liebeslied (4), Fryderyk Chopin: Melodie, transkripce z Etudy E dur, op. 10, č. 3 (5), Johann Sebastian Bach: Air, úprava z části Suity č. 3 D dur, BWV 1068 (6), Vojta Kuchyňka: Touha (7), Camille de Saint-Saëns: Labuť, úprava části z Karnevalu zvířat (8), Antonín Dvořák: Když mne stará matka, úprava písně z cyklu Cigánské melodie, op. 55, č. 4 (9), Giovanni Battista Pergolesi: Aria (10), Georg Friedrich Händel: Largo, úprava árie z opery Xerxes, HWV 40 (11), Sergej Kusevickij: Andante (12), František Černý: Píseň lásky (13), Zdeněk Fibich: Poem, úprava melodie ze selanky V podvečer, op. 39 (14), Ludwig van Beethoven: Romance č. 2 F dur, op. 50 (15)
František Pošta – kontrabas (1–10, 12–15) a violon (11), Edouard Nanny (2) a Vít Mach (6) – kontrabas, Jan Panenka – klavír (1, 3, 4) a cembalo (2), Josef Hála – klavír (5, 7, 9, 12, 14, 15) a cembalo (6, 10), Karel Patras – harfa (8, 13), Zdeněk Potter – theorba (11)
Nahráno ve Dvořákově síni Rudolfina 1960, 1976, 1982, 1983, snímky Supraphonu v licenci Multisoniku, jako hudební režisér je tu uveden Jan Vrána, jako zvukový režisér Stanislav Sýkora. Celkový čas 54:22.
Zdroj Hudební rozhledy 08/ 2009 - Jaroslav Smolka

11.8.2009 00:08:48 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...