zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Aneta Martínková se vydává na Území ozvěn

Aneta Martínková

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jak se do české nezávislé hudby dostaly sebevědomé mladé ženy? Proč současní hudebníci zpívají o bezpečí? Jak se v českém rapu „dělá“ muž? Nad těmito a dalšími otázkami se můžete zamyslet společně s čtyřdílnou podcastovou sérií Území ozvěn. Pro hudební časopis Full Moon a ceny Vinyla ji připravila Aneta Martínková ve spolupráci s hudebním publicistou Pavlem Turkem, sound designérem Martinem Tvrdým a grafičkou Zuzanou Malou. První díl Tančit sama v podcastových aplikacích už vyšel.

Série se zaměřuje na to, jak se do českého éteru otiskují globální hudební trendy a témata a jakou specifickou podobu v něm nabírají. Ve čtyřech audio esejích se na cestě za porozuměním české hudbě potkávají osobní prožitky hudebnice a publicistky Anety Martínkové s širším společenským kontextem. Díl Tančit sama přibližuje proměnu přemýšlení o ženách v českém uměleckém světě. Proč je pro Anetu jako mileniálku vyrůstající v atmosféře přelomu tisíciletí zlomové sledovat úspěch hudebnic jako jsou Tea Sofia, Amelie Siba nebo Annet X? A proč byl feminismus až donedávna i mezi českými intelektuály považovaný za směšný?
„Měla jsem pocit, že spoustu událostí, které se na české hudební scéně dějí, máme tendenci nazírat zahraniční optikou, překládáme si je skrze zahraniční publicistiku. I když jde často o skutečně globální trendy, můžou mít různé odstíny a detaily, které nám uniknou, pokud se nezaposloucháme pořádně. Chtěla jsem témata jako feminismus v hudbě nebo proměnu rapu v komerčně nejúspěšnější žánr pochopit skutečně v domácím kontextu, spojit vzestup různých směrů a žánrů s proměnami společenské atmosféry v České republice. Abych nemusela na hudebníky z domácí scény koukat jako na prodloužené ruce zahraničních trendsetterů, ale jako na skutečné barometry zdejších nálad,“ říká Aneta Martínková, která je držitelkou hned dvou ocenění Vinyla. Objev roku jako Margo získala za debutové album z roku 2019, loni uspěla v prvním ročníku Ceny Jany „Apačky“ Grygarové pro mladé hudební publicisty a publicistky do 27 let.

Girl power aktuálně hýbe globálním popem, i na českých pódiích vídáme čím dál více mladých žen. Jaké překážky ale měla tvorba hudebnic v českém prostředí a proč je pro autorku pohled na množství dospívajících umělkyň na hudební scéně v Česku malý zázrak? „Aneta Martínková do domácí kulturní žurnalistiky přináší velice svěží pohled. Aktivně se zabývá nejen otázkami feminismu nebo girl power, její inspirativní postřehy jsou plné překvapujících odhalení, rozhledu i kontextu a v neposlední řadě jim nechybí ani smysl pro humor. Nespokojuje se pouze s psaním textů, ale neustále pátrá po dalších cestách a nových formách vyjádření. Podcastová série Území ozvěn toto vše jen podtrhuje, důležitá je také skutečnost, že se v ní její autorka zabývá primárně českou scénou, aniž by se přitom nutně musela uchylovat k často nadužívaným srovnáním,“ dodává šéfredaktor Full Moonu Michal Pařízek.

Podcast Území ozvěn vzniknul v rámci projektu Full Moon Forum a Vinyla a s podporou Ministerstva kultury ČR. Vychází v týdenních intervalech do 15. února. Na úvodní část Tančit sama naváže díl nazvaný Necítit nic. Ten se ponoří do textů první generace rapperů, která prorazila v prodejnostních žebříčcích, jmen jako Yzomandias, Viktor Sheen, Nik Tendo nebo Ca$hanova Bulhar. Jejich příběhy napovídají mnohé i o současné představě mužství nebo dědictví rodinných traumat. Třetí díl Přestat se ničit sleduje na příkladu umělců post-hudba, Severní nástupiště a Miss Petty proměnu hudebníka ze sebedestruktivního rebela na lidskou bytost, která touží po bezpečí. Poslední díl Naslouchat neviditelným se pak za zpracovaným hudebním terénem ohlíží a přemýšlí nad tím, komu se v české společnosti dává hudba hlas a kdo by naopak mohl být slyšet víc.
„S podcastem Území ozvěn Aneta Martínková otevírá novou tradici. Chceme laureátům Ceny Jany ‚Apačky‘ Grygarové nabídnout zázemí a podporu k tomu, aby se v publicistice posunuli dál. Podcast se ve vztahu k hudbě ukazuje jako ideální médium a doufáme, že letošní vítězové ceny na její práci naváží,“ uzavírá za koordinátory cen Vinyla Tomáš Grombíř.

Organizátoři Vinyly dále připomínají, že 31. ledna je uzávěrka výzvy Bastl Electronic Track pro mladé hudební producenty a producentky do 25 let a druhého ročníku Ceny Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku. Slavnostní večer jedenáctého ročníku Vinyly spojený s předáváním cen ve všech kategoriích proběhne ve středu 23. února v pražském Lucerna Music Baru. Na exkluzivním koncertu zahraje kapela DVA a dva zástupci nominovaných umělců.

31.1.2022 09:01:51 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús ...celý článek



Časopis 19 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Skutečný příběh manželství

Milá Olivie

Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek

další články...