Henriksen a Bang přiváží pohlednice ze vzdálené galaxie

autor: Z webu
zvětšit obrázekPoslední listopadové pondělí uvítá Palác Akropolis norského vizionáře s trumpetou Arve Henriksena v doprovodu pionýra živého samplingu Jana Banga. Další letošní koncert ze série Midnight Session tak bude znít experimentálním jazzem s přídechem world music, ambientu i digitálního futurismu. Čtyřiačtyřicetiletý Arve Henriksen je zakladatelem jazz-noisové úderky Supersilent a hrál také s Davidem Sylvianem nebo v Magnetic North Orchestra klavíristy Jana Balkeho. Spíše než tradičním jazzovým instrumentalistou je ale zvukovým inovátorem, který neustále experimentuje se zvukem své trumpety.
Palác Akropolis, 26. listopadu 2012 v 19,30 hodin.
Arve Henriksen patří už více jak dvacet let k absolutní špičce jazzových dobrodruhů nesoucích vlajku tradice hudebního hledačství. Počátky jeho kariéry jsou spojené s freejazzovým triem Veslefrekk, jež se v roce 1997 transformovalo v improvizační kolektiv Supersilent. Jejich číslované desky, kterých dosud vyšlo jedenáct, prolamují hranice žánru směrem k hlukové hudbě či temnému ambientu a jsou vlajkovou lodí agilní severské scény. Henriksen má ale za sebou také desítky dalších projektů pokrývajících široké spektrum současného experimentálního jazzu.
„Trumpeta má podle mě nesmírný potenciál tónových a zvukových variací a většinu z nich jsme dosud neslyšeli,“ říká Henriksen, na jehož neortodoxní styl hry mělo mimořádný vliv setkání s tradiční japonskou hudbou, přesněji zvukem flétny šakuhači. S jejími meditativními a minimalistickými kvalitami ho na konci osmdesátých let seznámil jeho kolega trumpetista Nils Petter Molvaer. Od té doby se Henriksen inspiroval i v dalších etnických tradicích a své průzkumy nových možností nástroje zaznamenávají jeho sólová alba Sakuteiki, Chiaroscuro či Strjon vycházející na prestižním labelu Rune Grammofon.
Po boku Arve Henriksena se na pódium Paláce Akropolis po bezmála dvou letech vrátí také jeho častý spolupracovník a krajan Jan Bang. Společně se podíleli na několika projektech včetně čtyři roky staré, ambientně-meditativní desky Cartography vydané legendárním jazzovým labelem ECM. Kromě studiové a producentské práce či společných desek s Jonem Hassellem či N. P. Molvaerem je Bang také pionýrem metody živého samplování, při němž přímo na koncertě „krade“ zvuky svých kolegů a vytváří z nich v reálném čase fantastická sonická plátna. Obrovský ohlas má ve světě experimentální a improvizované hudby jím organizovaný festival Punkt, který každoročně do jihonorského městečka Kristiansand zve elitu volnomyšlenkářských hudebníků, kteří se nebojí prozkoumávat svůj talent společným hraním. Kurátorem letošního ročníku byl Brian Eno.
Po nezapomenutelném jejich vystoupení v Divadle Archa se Arve Henriksen a Jan Bang do Prahy po 3 letech navrátí a dají tentokrát na pódiu Paláce Akropolis s pomocí trumpety a sampleru možnost opět zakusit pocit nekonečné kontemplace a něžné zvukové extáze z organické fúze dávné tradice a žhavé současnosti. Jejich meditativní propojení akustických a elektronických zvuků pozve posluchače do vzdálené hudební galaxie přístupné k objevování.
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Kapela Už jsme doma oslaví narozeniny ve velkém stylu

Svůj první koncert odehráli v červenci 1985 v Praze na parníku Vltava. Od té doby odehráli více než 3000 konce ...celý článek
Tom Odell se vrací do hlavního města

Jeden klavír, jeden hlas a tisíce emocí. Britský zpěvák a klavírista Tom Odell se po poslední beznadějně vypro ...celý článek
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 27. týden

Úsměvy Světlany Nálepkové
Jaromír Hanzlík přivítá herečku a zpěvačku, která zítra oslaví 65. narozeniny (20 celý článek
OPERA/ TANEC
Festival Krumlov 2025 přinese nečekaná spojení

Letní krajina Jihočeského kraje se od 11. července do 2. srpna rozezní hudbou a promění v jeviště plné emocí, celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dokument Osudové ženy Karla III.

Osudové ženy Karla III.
Nebyla to jen Diana a Camilla aneb současný král Spojeného království si partnerku celý článek