Pražské jaro 2007 v zrcadle
autor: Z webu
Třetí festivalový týden otevřel v pondělí 28. května 2007 v Obecním domě koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK s jeho bývalým, letos jubilujícím šéfdirigentem Sergem Baudo, který oslaví v červenci osmdesátiny. Večera věnovaného výhradně hudbě jeho francouzských krajanů (Berlioz, Debussy a Ravelův klavírní koncert v podání Adama Skoumala) se zúčastnil rovněž prezident republiky Václav Klaus.
Podobně jako o předchozím víkendu příjemně překvapil výkon Komorní filharmonie Pardubice, v tomto týdnu návštěvníci aplaudovali ve stoje členům Severočeské filharmonie Teplice a jejich výtečnému šéfovi Charlesovi Olivieri-Munroeovi za netuctový program Shakespeare v hudbě.
Pozoruhodným a svým způsobem objevným spojením hudby J. S. Bacha se skladbami stěžejního představitele české hudby 20. století Jana Nováka se vyznačoval rovněž cembalový recitál Moniky Knoblochové v Anežském klášteře.
Zatímco výkon Orchestru Národního divadla byl ve wagnerovském Ringu beze slov přijat některými recenzenty s jistými rozpaky, dostalo se během stejného středečního večera v Rudolfinu bouřlivých ovací Gidonu Kremerovi a jeho mladým spoluhráčům z Kremeraty Balticy. Zvídavým kolegům napovíme, že přídavek s improvizovanými vstupy skvělého Andreje Puškareva na vibrafon tvořila Fuga y Misterio Kremerova oblíbence Astora Piazzolly.
Vynikajícím dojmem zapůsobil klavírní recitál Andreje Gavrilova k poctě Svjatoslava Richtera. Také tento umělec přidával: před přestávkou jedno Chopinovo, jak sám doslova řekl, Richterem milované nokturno, po koncertě Prokofjeva. Milovníky filmové hudby potěšil koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu řízeného Stanislavem Vavřínkem s důvěrně známými melodiemi z českých filmů a televizních seriálů skladatelů Dalibora C. Vačkáře, Zdeňka Lišky, Ivana Kurze, Jiřího Srnky a Václava Trojana.
Specialista na interpretaci hudby Igora Stravinského Charles Dutoit inspiroval k nevšednímu výkonu hráče České filharmonie, kteří se nadto museli vyrovnat se záludnostmi partitury originální verze Petrušky z roku 1911. Ctitelé komorní hudby zažili tentýž páteční večer svátek v Rudolfinu při koncertu Cameraty Bern se světoznámým hobojistou Heinzem Holligerem a houslistou Erichem Höbarthem. Nejmladší interpreti – Dětský sbor Rolnička – se předvedli ve výtečném světle v kostela sv. Šimona a Judy a navíc vyloženě příjemně překvapili uvedením u nás neznámé Messe brève Léo Delibese.
Pražští symfonici (o poznání méně soustředění než při předchozích festivalových vystoupeních s dirigenty Charlesem Mackerrasem a Sergem Baudem) uzavřeli letošní ročník Pražského jara Dvořákovou 7. symfonií. V první polovině večera řízeného Gennadijem Rožděstvenským byly provedeny Kořeny času Lukáše Matouška a Impromptu Otakara Ostrčila.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Pražské jaro v první třetině
Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
HaDivadlo uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace
Brněnské HaDivadlo scéna Centra experimentálního divadla představí pražskému publiku dvě nejnovější inscenace celý článek
HUDBA
Festival Praha žije hudbou opět zaplní ulice
Veřejná prostranství hlavního města opět po roce rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou. Na více než dv celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Věra Plívová-Šimková - 90 let
Věra Plívová-Šimková
Dokumentární portrét režisérky, která se nesmazatelně zapsala do dějin české kinematog celý článek