zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské mariánské svatyně

Mše v kapli sv. Michala - Kostel P. Marie Sněžné Praha

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Mariánských kostelů, kaplí a kapliček je u nás pěkná řádka, jen v Praze by se těch velkých napočítala nejméně dvacítka. Mají různá zasvěcení podle událostí ze života Panny Marie – Narození, Zvěstování, Neposkvrněné početí, Nanebevzetí, spojená s jejími funkcemi v nebeské hierarchii jako Královny nebes, Královny andělů nebo podle činností, které je ochotna pro smrtelníky vykonávat - od ustavičné pomoci po zachování míru. V každém z jejích příbytků se nacházel či ještě stále nachází - pokud již není umístěn v bezpečí galerií a muze&iacut e; - oltářní obraz nebo socha, případně obojí, které se vztahují k názvu a které se přes základní ikonografický kánon liší jen podle dobového stylu.

Panna Maria vstoupila oficiálně do křesťanského ikonografického pantheonu koncilem v Efezu v roce 431, kdy byla prohlášena za Theotokos – Bohorodičku, Matku Boží. Zachycena je ovšem podobně jako jiné základní křesťanské motivy již v raně křesťanských katakombách v Římě, zprvu jako součást „Klanění tří králů“. Její zobrazování, které se rozšiřuje po efezském koncilu, navazuje typově na egyptskou tradici bohyně Isis s dítětem na klíně a na portréty římských císařů na mincích, sedících na trůně s odznaky své hodnosti, rouchem, diadémem, korunou. Antický úbor - např. maforión byzants kých ikon (přehoz kolem hlavy a těla), sponu římských legionářů přidržující plášť - si Panna Maria uchovala až do 15. století, kdy dala přednost místní dobové módě.

Z byzantského umění se odvozují také různé typy, sloužící za všeobecné modely. Jedním z nejrozšířenějších byla Hodégétrie nazvaná podle cařihradského kláštera Hodégéon, ukazující cestu životem, s dítětem na levé ruce, další předlohou se stala ravennská Nikopoia s pláštěm ochrany ze 6. století nebo Glykofilusa (Eleúsa) – něžně milující, dotýkající se svou tváří tváře dítěte. S malou proměnou - oddálením tváří - prochází tento typ celým středověkem i do následujících epoch.

I když zdaleka nejvíce obrazů a soch představuje Madonu (z latinského mea domina – oslovení vznešených dam) – tedy matku s dítětem, mohla Panna Maria vystupovat i samotná – např. jako přímluvkyně - modlící se (orans), s klasy - jako ochránkyně dobré setby a plodnosti, sedmibolestná – se srdcem probodnutým sedmi meči, jako Matka Bolestná (Mater Dolorosa) - oplakávající svého syna nebo Pieta se synem na klíně, po tridentském koncilu pak jako Neposkvrněná (Immaculata)– s hvězdnou korunou, stojící na půlměsíci, zeměkouli, šlapající na hada nebo Nanebevzatá (Assumpta) – unášena do nebes anděly. A naopak byla také přítomna ve větších scénách např. Zasnoubení, Zvěstování, Navštívení, Kristova narození, Ukřižování nebo Svaté konverzace a dalších.

Jedním z nejstarších ztvárnění u nás je Panna Maria jako Trůn Moudrosti – na trůně (se lvy, zvaném také Šalamounův) s dítětem na klíně ve frontální nehybné pozici (svatojiřský reliéf ze 12. století). Záhy však ze svého trůnu povstává, aby pak nakonec v době krásného slohu prohnula své tělo do půvabných křivek, které ještě později zdůrazní a dramaticky prohloubí gesta a vzdouvající se šat barokního slohu.

K nejvýznamnějším mariánským chrámům v Praze se počítá bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Strahově, kde přes všechnu velkolepou výzdobu je ale hlavní patronka uctěna poměrně skromně - jen oltářním řezaným reliéfem Nanebevzetí a přítomností na některých freskách.

Podstatně lépe je na tom v nedalekém prostém kapucínském kostelíku, kde je vymalována společně se svým synem jako Královna andělů na hlavním oltářním obraze od Fra Cosmase, žáka Paola Veroneseho, její socha stojí na oltáři v levé postranní kapli a ve vánočním období se zjevuje v proslulém kapucínském Betlémě. V chrámu Panny Marie Sněžné na Jungmannové náměstí připomíná obraz na hlavním oltáři legendu o vzniku jména Panny Marie Sněžné, Panna Maria stojí rovněž na pod vrcholovým křížem, přijímá andělskou zprávu ve Zvěstování od V. V. Reinera na jednom z postrann& iacute;ch oltářů a vznáší se do nebes na obraze od neznámého autora. Hlavní „atrakcí“ kostela Panny Marie Vítězné a sv. Antonína Paduánského na Malé Straně je sice pražské Jezulátko, ale i Panna Maria tu má několikrát důstojné místo – na hlavním oltáři jako pomocnice v bitvě na Bílé Hoře, na ním je pak malý obrázek – kopie gotického obrazu, který podle legendy byl nalezen ve strakonickém hradě generálem karmelitánského řádu P. Dominikem a kterým měl přispět rovněž k vítězství katolické strany. Za zázračný obraz byla pokládána i Madona Mantovská na postranním oltáři vlevo, která po mnoha peripetiích přicestovala z Itálie do Prahy a z dalekého zahraničí dorazila i sousední Madona. V chrámu Matky Boží před Týnem se skví na hlavním oltáři v Nanebevzetí, vrcholném díle Karla Škréty, které nechala zhotovit Staroměstská obec své ochránkyni, jako cenný výtvor Mistra týnského Ukřižování postává na novogotickém oltáři u jižní stěny, v menších rozměrech je přítomna ve složitějších kompozicích v gotické složce renezančního oltáře sv. Jana Křtitele nebo severního portálu ale především shlíží na lidské hemžení na Staroměstském náměstí z pozlaceného reliéfu ve štítě.

Je zjevné, že v některých pražských mariánských chrámech není Panna Maria právě středobodem. Paradoxně to však neplatí pro kapli Zvěstování Panny Marie neboli Zrcadlovou kapli v Klementinu, která již vlastní kaplí není, kde je ale Panna Maria stále skutečnou vládkyní. I když se hlavní oltář nedochoval, jsou zde na stěnách a stropě zrcadla jako mariánský symbol, obrazy V.V. Reinera - Panna Maria s rodiči nebo Immaculata a stropní fresky od J. J. Hiebela ilustrující modlitbu Ave Maria. A tak se zdá, že za početnější a důslednější přítomností Panny Marie je asi nutné vydat se i mimo Prahu na různá mariánská poutní místa, třeba na to nejproslulejší Svatou Horu.

29.5.2017 00:05:51 Helena Kozlová | rubrika - Noc kostelů/ Víra

Časopis 24 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Noc kostelů/ Víra

Víra tipy 24. týden

Cesty víry

Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry tentokrát zavede diváky do Krkonoš. Tradice spiritistického hn ...celý článek


Ve službách papeže

Ve službách papeže

Ve službách papeže
Zlaté období italské renesance zachycené ve střetu titánů své doby – umělce Michel ...celý článek



Časopis 24 - sekce

DIVADLO

30. ročník festivalu ZLOMVAZ

Zlomvaz FRESH 2024

Zlomvaz FRESH je 30. ročníkem festivalu studujících divadelních škol, který tradičně pořádají studenti a stude celý článek

další články...

HUDBA

Helena Vondráčková & Mark Voss: Dlouhá Noc

Přebal alba

Zpěvačka, tanečnice, stepařka a herečka Helena Vondráčková patří několik dekád k absolutní špičce domácí hudeb celý článek

další články...