zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Žádný člověk - novinka Opery ND

Žádný člověk (Foto: Patrik Borecký)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

„Největší mandalou“ označil dramaturg Lukáš Jiřičkač, spolu s režisérkou Katharinou Schmidt tvůrce libreta nové české opery Žádný člověk vznik a zánik Stalinova pomníku na Letné, které jsou jejím námětem.
Zbudován s nadšením a ještě více s velkou snahou zalíbit se ke Stalinovým 70. narozeninám komunistickým režimem stal se vlastně nepotřebným již v v okamžiku svého odhalení krátce po Stalinově smrti v roce 1955. Po následovném pádu Stalinova kultu bylo rozhodnut o toto největší sousoší v Evropě „deinstalovat“ a v roce 1962 byl pomník zlikvidován explozí.

Autory zaujal jak společensko historický aspekt věci, otázka zda může fyzické odstranění vymazat událost z lidské paměti, vždyť např. do dnes se lidé scházejí „u Stalina“ tak její soukromý rozměr, jak se projevil v tragickém příběhu autora návrhu pomníku sochaře Otakara Švece a jeho manželky.
Otakar Švec (1892 – 1955), žák Jana Štursy, mimo jiné původce sochy Karla IV. v Karlových Varech, se zúčastnil vzhledem k atmosféře soutěže na návrh pomníku, v níž vůbec nechtěl uspět. Přihlásil se s přehnaně monumentálním a v podstatě nerealizovatelným projektem, který ale právě svou velkolepost í okouzlil soudruhy a ti jej vybrali k realizaci.
Sochař pak léta pracoval na pomníku, což mělo osudné následky pro jeho život. Zůstal opuštěn, přátele ho ignorovali, jeho žena spáchala sebevraždu a nakonec ještě před dokončením díla si vzal život i on sám. „Byl to umělec, kterého zničilo jeho vlastní dílo,“, poznamenává Lukáš Jiřička.

Hudební podobu vyznačující se „harmonickou neukotveností“ vtiskl inscenaci skladatel Jiří Kadeřábek. Spojuje v ní moderní prvky např. voice band, Sprechgesang, zpěv solisté a komorního sboru společně s reprodukovaným dětským sborem a orchestrem, aby vytvořil přesvědčivou analogii k „nepřítomné přítomnosti“ Stalinovy sochy ze současné perspektivy. V sólových partech vystoupí Eliška Gattringerová (soprán), Sylvia Čmugrová (mezzosoprán), Jan Škarka (bas), Jan Mikušek (konhtratenor) a Jakub Tomáš (baryton).
Dramaturgicky je opera rozdělena na tři části, v prvním je zachyceno víceméně klasickým operním postupem dění okolo sochy až do výbuchu. Výbuchem se hroutí nejen pomník ale i struktura opery a v dalším úseku se objevují na scéně přízraky přežívající ve vědomí lidí. Třetí část představuje jakousi apokalyptickou vizi budoucnosti, kdy se lidé proměnili y polodivoké bytosti podobné opicím. Celé koncepci je přizpůsobena scénografie (scéna a kostýmy Patricia Talacko), v jejímž rámci diváci usednou na jeviště.
Termíny opery Žádný člověk najdete na www.narodni-divadlo.cz.

3.4.2017 17:04:17 Helena Kozlová | rubrika - Zveme ...

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Světová premiéra opery Here I am, Orlando v NdB

Maayan Licht (Orlando) HP

Vyvrcholením sezony bude v Janáčkově opeře Národního divadla Brno světová premiéra opery Here I am, Orlando po ...celý článek


Florea Theatrum v létě ožije také dvojicí historických baletů

Čarovná girlanda (Foto: Ivo Dankovič)

Hudební ansámbl Musica Florea a Helena Kazárová, přední historička, režisérka a choreografka, připravují pro l ...celý článek


Florea Theatrum ožije mytologií a pěveckými výkony

Il Farnace, spolupráce Musica Florea a Andrey Miltnerové

Musica Florea připravila na své letní scéně Florea Theatrum pro letošní sezonu nový unikát – španělskou ...celý článek



Časopis 25 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Alšova galerie roste a intenzivně posiluje vášeň pro umění

Belvedere na Hluboké – Let It GROW Again!

Alšova jihočeská galerie představuje rozsáhlý výstavní projekt s názvem Belvedere na Hluboké – Let It GR celý článek

další články...