Světlý pramen: parodie na socialistický realismus
autor: archiv
zvětšit obrázekV neděli 29. dubna 2012 v 16:45 čeká diváky Baletu v kině lahůdka letošní sezóny – přímý přenos Šostakovičova zakázaného baletu Světlý pramen, revidovaného géniem Alexeje Ratmanského. Komediální balet parodující úsilí tehdejší společnosti o „lepší zítřky“ obsahuje hudební reference k tangu či charlestonu.
Poslední Šostakovičův balet SVĚTLÝ PRAMEN (1935) se hned od počátku těšil ohromné oblibě u publika. Zato Stalinovi se nelíbil vůbec. Šostakovičovy skladby byly zakázány, libretista Adrian Pjotrovskij byl poslán do gulagu a choreograf Fjodor Lopuchov nemohl dál tvořit. Komediální balet tak upadl v zapomnění, až v roce 2003 se geniální mladý ruský choreograf rozhodl oprášit staré libreto a dát mu ve svobodnějším světě nový život. Balet má triviální komediální děj, odehrávající se na ruském kolchozu. Ideální námět pro parodii socialistického realismu a kolektivního úsilí dělníků o lepší zítřky - styl humoru, pro který má český divák obzvláště velké pochopení. Šostakovič ukryl do partitury mnoho „prohnilých západních formalistických“ hudebních referencí jako tango, polka nebo charleston. Původní choreografie Fjodora Lopuchova se nedochovala, Alexej Ratmanskij tak na originální libreto a hudbu vytvořil novou.
V hlavních rolích uvidíme heroické hvězdy Bolšoje v novém - komediálním světle: éterickou Světlanu Luňkinu, mužného Ruslana Skvorcova, rafinovaně ženskou Marii Alexandrovou a Michala Lobukina.
Alexej Ratmanskij, největší baletní choreografický talent současnostiSvětová senzace, kterou choreografie Světlého pramenu způsobila, katapultovala mladého ruského choreografa Alexeje Ratmanského (1968) do křesla ředitele Bolšoj baletu (2004 – 2008). Světlý pramen mu rovněž vysloužil cenu kritiků National Dance Award (2006). Alexej Ratmanskij v sobě spojuje dokonalou znalost tradice ruského baletu se západní zkušeností. Je držitelem baletního oskara – Benois de la Danse (2005) za choreografii Anny Kareniny. Získal rovněž nejvyšší uměleckou cenu v Rusku - Zlatou masku (2007) za choregrafii Jeu de Cartes pro Bolšoj balet. Od roku 2009 působí jako rezidentní choreograf ABT – American Ballet Theatre v New Yorku.
Bolšoj balet
Bolšoj balet je bezesporu jedním z nejlepších baletních souborů na světě. Jeho tradice se odvíjí už od carského Ruska (1776), ve 20. století si vybrousil svůj typický až atletický styl a i dnes je plně hoden svého jména. Soubor se pyšní hvězdnými tanečníky, jako Světlana Zacharova, Natálie Osipová, Ivan Vasilijev, či Michail Lobukin. Bolšoj balet zvolil pro dramaturgii sezóny přímých přenosů do kin tradiční klasické klenoty svého repertoáru. Virtuozitou jejich provedení si dobývá srdce diváků po celém světě již řadu let. Umělecký šéf Sergej Filin dokáže těžit z obrovské tradice souboru a přenášet ji do souvislostí moderní doby.
O projektu Balet v kině
Přímé přenosy baletů kombinují špičkové taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Prvním přenosem byl složený večer Les Ballets Russes z Pařížské opery v roce 2009. V současnosti na projektu participuje více než 20 kin v České a Slovenské republice.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Franz Kafka – 100 let
Piš, Kafka, piš!
Franz Kafka a jeho dílo s groteskní nadsázkou a humorem. Zachycením pozadí vzniku originál celý článek
HUDBA
Folkové prázdniny lákají na radikální úpravu polky
Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou... to je každý rok osm dní na přelomu července a srpna naplněných pečl celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Od Michelangela po Callota
Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I celý článek