NETHOVOR - detail
Jana
BOUŠKOVÁ (harfa)
* 1970
Praha
ČR
Absolvovala konzervatoř v Praze a Ostravskou univerzitu ve třídě profesorky Libuše Váchalové. Ve studiu posléze pokračovala na renomované Indiana University u profesorky Susann McDonald. V současné době připravuje turné 2017: Má vlast. Více informací zde
Jana BOUŠKOVÁ (harfa) - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 18.9.2017
* Vážená Jano, velmi srdečně Vás vítáme u on-line rozhovoru. Můžete našim čtenářům prozradit - jaký byl Váš dnešní den a co Vás případně ještě čeká? Redakce
Dobrý den, děkuji Vám za milé přivítaní a první dotaz. Můj den byl pracovní. Měla jsem zkoušku v České filharmonii na náš nadcházející zájezd do Koree a Japonska. Teď se těším na posluchače, či čtenáře a na tuto naši společnou hodinu.
* Jano v jakém hudebním prostředí jste vyrůstala, můžete ho přiblížit? Vlasta
Dobrý den paní Vlasto, vyrůstala jsem v hudebním prostředí. Oba moji rodiče jsou muzikanti a byla jsem hudbou obklopena doslova od narozeni.
* Prozradíte, jakou profesí byl Váš tatínek? Věra, Most
Dobrý den paní Věro, můj tatínek je flétnista, takže též muzikant.
* Dobré odpoledne, máte nějaký klíč k výběru soudobých skladatelů a jejich nových skladeb? Bronislav, Jihlava
Dobrý den pane Bronislave, klíč žádný nemám. Většinou soudobé skladby buď premiéruji nebo mě skladatelé oslovuji, abych jejich skladbu provedla. Pokaždé je to pro mě velká výzva.
* Vzpomenete si na své první vystoupení na jevišti? Míra, Mělník
Dobrý den pane Míro, pokud se jako jeviště může nazvat třída, pak ano, pamatuji si, jak jsem poprev vystoupila před mými spolužáky v první třídě na ZŠ. Takže v sedmi letech
* Paní Boušková, je úžasné, že propagujete českou hudbu. Přibližte nám více svoje turné Má vlast. Kdy, kde a s jakým programem vystoupíte? Děkuji, Anna
Dobrý den paní Anno, na projekt Má Vlast se velmi těším. Vybrala jsem skladby, které jsem pro harfu sama upravila a vlastně jsem jidný interpret na světě, který si takový program zvolit do svého repertoáru. Budou to skladby nám Čechům známé. Úprava třech částé z Mé Vlasti Bedřicha Smetany, Vyšehrad, Vltava a Šarka a pak Letní dojmy Josefa Suka a Americka Suita Antonína Dvořáka. Turné se uskuteční v listopadu a podrobnějsí informace najdete na mých webových stránkách : www.janabouskova.com
* Máte jako harfistka nějaké vzory? Pavla, Opava
Dobrý den paní Pavlo, můj vzor byla pro mě vždy má maminka. V 17 letech jsem poprvé měla možnost se seznámit i s harfovým světem a mnoho harfistek mě inspirovalo, Avšak vzor zůsal pro mě u mé maminky.
* Jak náročná je souhra sólisty s orchestrem a dirigentem? Petr, Vršovice
Dobrý den pane Petře, vždy záleží na tom s jakým orchestrem a s jakým dirigentem a také o jakou skladbu se jedná. Těch aspektů je mnohem víc. Ale u profesionálních orchestrů se většinou náročnost souhry nemusí řešit. je to vdžy o hudební komunikaci a porozumění mezi dirigentem a sólistou
* S jakým hudebním nástrojem zní podle Vás harfa nejraději? Martin, Ostrava
Dobrý den pane Matrine, harfa se pojí s každým nástroje ladně. Někdy je možná i kraásnějším doprovodným nástrojem , než klavír, protože nezakrývá mohutností svého zvuku druhý nástroj. Ale také to může být jen můj osobní názor, protože na harfu hraji a protože ji miluji. :)
* Zvládáte hru na jiný nástroj? Jiří, Opava
Dobrý den pane Jiří, hrála jsem na klavír od čtyř let až do maturity. Pak jsem už tento druhý nástroj odložila a plně se věnuji pouze harfě.
* Paní Boušková, říká se, že v dnešním světě hrají velmi silnou roli média a vůbec mediální prezentace, myslíte si to také? Tomáš
Dobrý den pane Tomáši, děkuji Vám za tento dotaz. Je to opravdu věc, která hraje v současném světě velkou roli. Já osobně jsem nikdy média nevyužívala pro propagaci své práce, pracovala jsem a má hra se rozšiřovala mezi publikum jiným způsobem , než mediálním. Ale tento svět tuto cestu již nepřijímá. Pokud se media používají pro medializaci kvality, pak s tím nesmírně souhlasím, pokud media jsou zneužívána pro propagaci méně kvalitních věcí a tím klamání lidí, pak s tím se já orpavdu těžko smiřuji.
* Harfa - byl to nástroj, který jste si zvolila na samém začátku? Gábina
Dobrý den paní Gábino, mým prvním hudebním nástrojem byl klavír.
* Věnujete se také pedagogické činnosti? Eva
Dobrý den paní Evo, ano. Vyučuji na dvou vysokých školách. Na Královské konzervatoři v Bruselu, kde již působím od roku 2005 a v tomto školním roce tam mám 12 studentů a pak vyučuji ještě na Akademii múzických umění v Praze od roku 2007, kde studentu je letos 9
* Máte své životní motto, heslo? Lenka
Dobrý den paní Lenko, mé motto je : "VŠECHNO JDE, KDYŽ SE CHCE"
* U kterého díla jste se doposud nejvíce potrápila? Petr, Praha 10
Dobrý den pane Petře, přiznám se, že to bylo dílo českého soudobého skladatele, žijícího v Paříži. Kryštofa Mařatky. Jeho koncert PRAHARPHONA, koncert pro harfu a orchestr, který mi byl věnován a pro mě napsán, byl tak odlišný od všech skladeb, které jsem kdy studovala, že jsem se opravdu při jeho připavě dost natrápila . Vysledek však byl krásný a já tuto skladbu velmi ráda teď zařazuji do svých koncertů
* Jano kolik skladeb musíte v průměru za rok nastudovat a předvést? Sestavujete si programy koncertů sama? Aleš, Karlín
Dobrý den pane Aleši, sólových koncertů mám za rok přibližně kolem 30-40. Pokaždé je jiný program. K tomu koncertuji společně s Českou filharmonií, jako jejíé členka a tam těch koncertů je mnoho za celý rok též. Těžko přesný počet skladeb mohu zmínit, ale je to určitě minimálně 80 skladeb ročně.
* Jano co je při hře na harfu nejtěžší? Hanka
Dobrý den paní Hanko, harfa je považována za jeden z nejsložitějších nástrojů vůbec, přesto, že pro posluchače to tak nevypadá. My nehrajeme pouze rukama, ale používame i nohy k sešlapování sedmi pedálů, které mají každý tři polohy a tím přeměňujeme tóny všech 47 strun, na které hrajeme. Nepouživáme při hře malíčky a tak hrajeme pouze osmi prsty. Náročnost při hře je práve na koordinaci rukou a nohou.
* Čím je pro Vás zajímavé Vaše podzimní turné - repertoárem, počtem koncertů, koncertním sálem? Karel M., Turnov
Dobrý den pane Karle, podzimni turné je vyjímečné po všech stránkách, které jste i Vy zmínil. Nejen repertoárem, ale i počtem koncertů navazujících hned za sebou i ve výběru sálu v největsích městech naší republiky, Pro mě osobně je to první turné takového velkého měřitka v naší republice
* Když máte nastudovat neznámou skladbu - pustíte se rovnou do hraní, nebo nejdříve absolvujete podrobné studium notového partu? Tomáš, Praha 7
Dobrý den pane Tomáši, ja jsem velký perfekcionista a tak první co musí být připraveno pro dobrý start studia nové skladby, je notový materiál. Jelikož hrajeme i nohama a šlapeme pedály, musím si nejdřiv tyto informace do not zapsat, pak také slepit a setříhat notový materiál tak, abych z něj mohla hrát i bez neustáleho otáční stránek. Pak ,když tyto základy jsou všechny připraveny se mohu pustit do studie díla.
* Každý, kdo se rozhodne pro hraní na hudební nástroj, musí počítat s tím, že je jen pár vyvolených, jen několik těch, kteří se prosadí. Jak se Vám dařilo vyrovnat se s touto skutečností? Radek od Brna
Dobrý den pane Radku, ja jsem si věřila a chtěla jsem od malička si splnit sen prosadit harfu tak, aby se stala rovnocenným sólovým nástrojem, jako je klavít, housle, či violoncello. Dopředu mě táhla tato motivace a také velká disciplina píle, které jsem věnovala celé mé dětstvi i dospivání. Nelituji toho, protože sen se mi plní a mohu předávát hudbou toto štěstí lidem.
* Připravujete koncerty s filharmoniemi? Karel
Dobrý den pane Karle, pokud se ptáte na mé sólové koncerty s Českou filharmonii, pak bohužel v této sezoně se nic nepřipravuje, ale jako členka orchestru pžipravuji koncerty abonentních řad s Českou filharmonii každý tyden. Teď konkrétně se zkouší na zájezd do Asie, kam se odléta v neděli.
* Pokud se nepletu, hraní na harfu se věnovala Vaše maminka. Co pro Vás představovali v dětství její koncerty? Kateřina, Jihlava
Dobrý den paní Kateřino, ano, je to tak, má maminka byla pro mě vzorem a já jsem od malička její koncerty absolvovala a obdivovala. Asi proto jsem také spontánně na harfu začala hrát a tento nástroj jsem si zvolila tak i já jako své povolání
* Jano máte nějaký vysněný sólový koncert, který byste si chtěla zahrát? Radek, Hradec K.
Dobrý den pane Radku, to je krásná otázka….. přiznám se, že jelikož v mém repertoáru jsou zahrnuty téměř všechny sólové koncerty s orchestrem , těžko se mi odpovídá, protože všechny hraji moc ráda. Co je asi mým snem, aby se harfa jako sólový nástroj s orchestrem uplatňovala častěji, nebo-li pravidelněji, v rámci všech abonentních řad našich orchestrů. Pak bych jistě měla možnost si zahrát i dalši koncerty, které třeba ani neznám a teď o nich mohu zatím jen snít.
* Prozradíte, jaké máte fígle na udržení pozornosti, když v dané skladbě hrajete např. posledních deset taktů? Marek
Dobrý den pane Marku, To je kouzelna otázka :)…. no přiznám se, že sama žádný pořádný fígl nemám. Hlavně být soustředěna a nebýt unavena natolik, že byste pro samé čekání ztratil kontrolu nad počítáním volných taktů. Někdy bych řekla, že právě takové to čekání je opravdu náročnější, než hrát od začátku do konce,což bych já vždy mnohem víc uvítala. :)
* Jano které skladatele hrajete nejraději? Nela
Dobrý den pani Nelo, všechny, které hraji. Musím je mít ráda takto, jinak bych nemohla tu radost předávat dál.
* Na která jména významných sólistů, dirigentů nejvíce vzpomínáte? Z kterých vystoupení jste si odnesla nejhřejivější pocit? Pavel
Dobrý den pane Pavle, urcitě nezapomenutelný zařitek mám z koncertů s Mistrem Mstislavem Rostropovichem nebo s Maximem Vengerovem, či na spolupráce s mnoha špičkami z hudebního světa na různých světových hudebních festivalech . Je jich tolik, že těžko všechny mohu vypsat. Každá taková spolupráce byl ale dar a obrovská inspirace pro další hudební růst.
* Měla jste někdy potřebu potkat nějakého skladatele a zeptat se na nějaké dílo, které jste studovala a třeba se nad ním trápila? Petr
Dobrý den pane Petře, pokud se jednalo o skladbu dotyčného skladatele, pak pokaždé, při studiu s autorem vše probírám a hledáme i různé alternativy pro lepší znění určitých pasáží. Komponování pro harfu je nesmírně náročné a proto skladatelé jsou vděčni za rady a nápady, které jim interpret sám navrhne
* Na která svá vystoupení nejraději vzpomínáte? Mirek
Dobrý den pane Mirku, na všechny, kde jsem se cítila dobře a kde publikum odcházelo spokojené a štastné.
* Paní Boušková na které vaše interpretační počiny se můžeme v nejbližší době doma těšit? Zdena od Plzně
Dobrý den paní Zdenko, hned tuto sobotu budu mít koncert v Kladně s ůžasným klavíristou Lukášem Klanským. V listopadu pak již zmíněné velké turné "Má Vlast", kde představim publiku nadherné skladby našich předních českých autorů. B,Smetany, A.Dvořáka a J.Suka. Bližši informace najdete na mých stránkách www.janabouskova.com
* Jano kolik času vám deně harfa zabere, tedy mimo vlastní zkoušky s orchestrem? Helena, Liberec
Dobrý den paní Heleno, harfa je vlastně se mnou celý den. Pokud nezkouším v ČF, pak se připravuji na své sólové koncerty nebo učim své studenty.
* Vážená Jano, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce
Vážení a milí, děkuji já vám všem za milé otázky a krásnou společnou hodinku. Těším se na vás při mých koncertech na viděnou. Vše nejlepší a srdečně zdravím , Vaše Jana Boušková
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
únor 2000
2.2.2000
Jan
KAČER
16.2.2000
Ilona
SVOBODOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.