NETHOVOR - detail
Stanislav
MOŠA
* 1956
Ostrava
ČR
Ředitel a režisér Městského divadla Brno, textař a libretista, narozen 12. 2. 1956 v Novém Jičíně. V průběhu docházky na základní školu navštěvoval LŠU – dramatický obor a obor výtvarný. Hrál aktivně basketbal až do ukončení studia na první střední škole. Po absolvování gymnasia s rozšířenou výukou estetiky vystudoval hudebně-dramatický obor Státní konzervatoře v Ostravě a poté činoherní režii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně (1983). Okamžitě po ukončení studia dostal nabídku od ředitele Milana Páska k angažmá do tehdejšího Divadla bratří Mrštíků. Tam inscenoval mnoho dramaturgicky zajímavých a režijně mimořádně zdařilých představení. Vojenskou službu absolvoval jako dramaturg tzv. malých složek v AUS v Praze (1983/84). V letech 1984 - 1994 působil pedagogicky na brněnské JAMU, kde učí herectví, muzikálové herectví, režii a management řízení divadla, a tři roky vedl jako umělecký šéf Činoherní studio JAMU - Martu. V roce 1990 se stal uměleckých šéfem Divadla bratří Mrštíků a o dva roky později jeho ředitelem, (od roku 1993 přejmenovaného na Městské divadlo Brno).
Stanislav MOŠA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 13.4.2015
* Vážený pane Mošo, vítáme Vás při druhém on-line setkání se čtenáři našeho portálu. Dnešní je výjimečné, zahajujete speciální řadu Ředitelských NetHovorů. Osobně, kromě funkce ředitele Městského divadla Brno, zastáváte funkci předsedy Asociace profesionálních divadel ČR, dále se věnujete režii a v neposlední řadě i autorské tvorbě. O to víc nás těší, že jste přijal pozvání našeho portálu Scena.cz. Upřímně - není nahodilé, s Vaším divadlem spolupracujeme od roku 2000, tedy od samých počátků. Děkujeme. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den? Co Vás případně ještě čeká? Redakce
Hezký den Vám všem. Děkuju za možnost si takto s Vámi "popovídat". Ráno jsem "narychlo rozdal" úkoly v kancelářích vedení divadla a vydal se se svým náměstkem Zdenkem Helbichem do Prahy, kde jsme se nejprve potkali s Honzou Ježkem, abychom si popovídali o hostování našeho divadla na hradě Loket, pak jsem se potkal s kolegy ve výboru Asociace profesionálních divadel, následovala krátká návštěva v Divadelním ústavu, kde se odehrává oslava jubilejních narozenin pana doktora Hermana - poblahopřáli jsme mu - teď si vyprávím s Vámi a pak následuje cesta do Berlína, kde mám zítra několik jednání o mezinárodních koprodukcích...
* Kolik času trávíte v divadle? Blanka, Brno
Jak kdy. Obvykle přicházím na 8.00 a někdy odcházím domů kolem půlnoci. Jindy, kdy třeba režíruju v zahraničí jsem s divadlem jenom ve spojení přes tlf., nebo email...
* Pane Mošo, co si myslíte o podpoře kultury v ČR, například ve srovnání s jinými evropskými státy? Ladislav, Praha
Je katastrofální. Bohužel si ti, kteří rozhodují o financování kultury neuvědomují její význam. Hodně se toho musí změnit a doufám, že se to i jednou stane, aby byly podmínky, ve kterých divadelní umění vzniká, bylo srovnatelné s jinými zeměmi v Evropě... a to ne všechny jsou na tom lépe než my.
* Ralph Siegel je autorem hudby muzikálu Johnny Blue, jak celá spolupráce vznikla? Franz
Ralph viděl v zahraničí nějaké moje inscenace a oslovil mě, jestli by se mi líbila představa napsat na jeho hudbu muzikál. Nejdřív mě to zaskočilo, ale byla to nádherně dobrodružná práce! Ralph byl nadšen už z první verze.
* Dobrý den, pane řediteli, srdečně Vás zdravím a vřelý dík za pěkný muzikál Johnny Blue. Moc obdivuji Váš překlad tohoto muzikálu, psal jste si s s Ralfem Siegelem,skladatelem německy? Zní mi to jako by Goodbye, Mary byla napsána pro Vás, tedy pro Váš příběh o potulném zpěvákovi. Ještě prosím dva dotazy, jak často píšete texty pro divadelní své muzikály? Každý druhý den? To musíte žít v ohromném trysku!No, jako ten Čingischán na koni! Moc zdraví přeje Katka s mamkou, která byla z muzikálu Johnny Blue také nadšená. Díky vřelé za možnost parkovat ve dvoře divadla před Činoherním představením. :-) :-)
Děkuju za Vaše krásná slova. Scénář jsem psal v češtině a písně do češtiny překládal, až byl jasný termín premiéry. Obsah řady písní je přizpůsoben novému příběhu...
* Pociťujete hrdost nad tím, že se za vaší éry podařilo otevřít novou scénu MDB? Petr, Bílovice nad Svitavou
Jste laskavý. Umožnilo to rozkvést řadě talentů právě v Brně, potěšilo to ohromné množství diváků...
* Loni jsem se byl podívat na Vaší inscenaci My Fair Lady ve švýcarském Walenstadtu, a také letos mi již přišla pozvánka na Vámi režírovaný muzikál Titanic tamtéž. Obávám se, že se nezúčastním, poněvadž podobná díla považuji za snahu vydělávat na lidském neštěstí. často si také říkám, že se dnes již prakticky nerodí skutečné osobnosti hlavně ze strachu, aby někdo podle nich nepojmenoval muzikál. Jak se díváte na témata dnešních muzikálů Vy? Pavel Roháček, Ivančice/Zürich
To je na delší popovídání si. Rozumím Vašemu pohledu, ale nesdílím ho. Hudební dílo TITANIC (bližší opeře) se mimo jiné sklání před osudem celé řady statečných lidí...
* Když připravujete autorskou inscenaci, máte už dopředu jasno o obsazení? Šijete postavy na míru? Martin, Brno
Když jsem například připravoval dramatizaci Skleněného pokoje, měl jsem před očima zcela konkrétní kolegy. Velmi mi to pomáhá. A to, že můj Johnny Blue hraje na kytaru a harmoniku prostě vzniklo z faktu, že jsou tímto darem obdařeni oba jeho představitelé Dušan Vitázek a Jirka Mach.
* Co považujete za největší zádrhel pro chod divadla ve vztahu k zřizovateli: právní subjektivitu, financování nebo legislativní podmínky pro chod divadla? Karel
I když stále existujeme, jsem přesvědčen, že je doba zralá k tomu změnit téměř vše. Nejvíce nás však "obtěžuje" stále větší a větší byrokracie.
* Vaše divadlo jezdí docela dost do ciziny, a vy sám režírujete i v zahraničí. Jaké jsou vaše zkušenosti z přijímání českého divadla v zahraničí? Je nějaké místo, kde jsou diváci vstřícnější než jinde? Dušan, Praha 2
Všichni, kdo přijedou do Brna, nám závidí naše obecenstvo - proto tu tak rádi hrajeme. Ale i jinde to vypadá po našich inscenacích obdobně a je to jedno, jestli je to více na západ, nebo na východ. Lidé, zamilovaní do divadla, mu - pakliže je dobré, rádi dávají najevo své nadšení.
* Jaké divadlo máte rád jako divák? Pavla, Veveří
Rozlišuju na divadlo dobré a nudné ať se jedná o jakýkoliv žánr.
* Uvažujete stále o znovunasazení muzikálu Les Misérables - Bídníci, o kterém jste mluvil při brněnské derniéře?
Mluvil jsem o tom s autorskou agenturou v Londýně a tam nemají nic proti, pakliže budeme garantovat nejméně 30 představení a na to si zatím netroufáme. Tak to ještě chvilku musí počkat...
* Vaše divadlo - MDB - je dnes proslavené uváděním původních českých muzikálů. Vzpomenete si, který byl první a máte spočítáno, kolik bylo u vás "světových" premiér? Aleš, Praha 6
V roce 1991 jsme uvedli jako první významný muzikál "nové éry" divadla Sny nocí svatojánských, ale muzikály se u nás hrály i před tím a byly rovněž originální. Kolik jich bylo celkem, nevím, ale doporučuju zakoupit knihu o 10 letech existence Hudební scény. Tam je informací požehnaně...
* Je Irena Konvalinová stále členkou souboru? Už dlouho neměla žádnou novou roli a navíc má již u všeho alternace...
Irenka musela, bohužel, z vážných zdravotních důvodů svou hereckou kariéru ukončit. Je nám to líto. Moc nám schází...
* Dobrý den pane Mošo, chci se zeptat, jestli se v příští sezoně můžeme těšit na úžasný muzikál Zorro? Jinak moc děkuji za skvělou hudební scénu, na kterou se s rodinou často moc rádi vracíme! Romana
Zorro stále zůstává na našem repertoáru. Můžete se těšit s námi!
* Kdo chodí na vaše hry? Pozorujete, že by na ně chodili stálí diváci? Jarmila, Hodonín
Vůbec to netuším. Vím jen, že máme předplatitele, kteří k nám chodí několik desítek let... Věřím však, že kdo k nám jednou zavítá, ten u nás určitě není naposledy.
* Městské divadlo Brno mám rád, ale trochu mi vadí, že spousta titulů se přestane reprízovat a pak prostě zmizí. A platí to i o vyprodaných titulech. Podle jakých kritérií a kdo vlastně rozhoduje o nasazování či nenasazování inscenací z repertoáru? Jan
Hlavním kritériem je kvalita inscenace a Váš zájem - tedy zájem diváků. Velmi neradi se loučíme s jakoukoli inscenací - je to vždy kus našeho života.
* Prozradíte, za jaký typ režiséra se považujete - diktátora nebo naopak kliďase? .) Roman
Hodně trvám na svých představách, ale jistě nejsem diktátor. Hodně vycházím z osobitostí herců... Prý jsem vyhlášený jako superkliďas, ale to neznamená, že někdy nevybuchnu.
* Neuvažujete o zřízení online archivu, podobného jaký má třeba pražské Národní divadlo nebo částečně i Národní divadlo Brno? Dalo by se tam najít přesný počet repríz i s konkrétním obsazením určitého dne. Myslím, že by to mohlo být zajímavé...
Děkuju za hezký podnět. Chystáme se - sbíráme sílu...
* Muzikál Mary Poppins by se měl koncem roku opět objevit v Praze. Bude k vidění také v Brně?
Ještě neumím odpovědět, i když bych byl samozřejmě rád.
* S jakým úspěchem se setkal váš nový muzikál Johnny Blue? Patrik
Zatím každá z odehraných repríz zažila na konci dlouho nekončící potlesk a standing ovation - velká radost...!
* Dobrý den. Viděla jsem ve vaší režii Benátského kupce a moc se mi líbil. Moc ráda chodím do MdB. Jaká je vaše nejoblíbenější inscenace ? Přeji mnoho úspěchů :) Klára, Šaratice
Přijďte k nám na cokoliv - nespletete se. Na divadle je nádherné, že ožívá každý večer tou nejkrásnější inscenací - já to tak vážně mám.
* Pane Mošo úspěchy bývají vykoupené závistí, nepřejícností a rivalitou. Setkal jste se i vy s těmito negativy? Alena, Brno
Ale samozřejmě. Ale víte, co je zajímavé? Že jsem ta různá negativa slyšel vždy zprostředkovaně a téměř vždycky to bylo od lidí, kteří u nás v divadle ani nikdy nebyli!
* Čemu osobně dáváte přednost - muzikály nebo činohra? Franz
Divadlo je zázrak sám o sobě a žánrová rozlišení se objevila až dlouho potom, co se hrálo na celém světě každodenně... Vždyť i činohra je "hudbou slov" a balet "řečí těla"... Miluju dobré divadlo.
* Stanislave myslíte si, že v moderní době zaplněné televizními programy, videofilmy, počítači a internetem osloví divadelní hry i mládež? Hraje MdB školní představení? Veronika od Brna
Osloví! A jak! My dáváme přednost představením, na která mohou přijít děti se svými rodiči nebo s dospělým doprovodem. A vězte, že spoustě inscenací tzv. pro dospělé děti s doprovodem rodičů dobře rozumějí. Jak se říká v jedné moudré knize: "Nechte maličkých přijíti ke mně..."
* Máte nějaké životní motto? Klárka
"carpe diem"
* Co je pro vás jako ředitele nejobtížnější? Martin, Obřany
V Anglii se říká, že "krásná je ta židle nahoře (ředitelská), dokud se na ní nesedí. Mě činí má profese velkou radost. Špatně se cítím jenom tehdy, když cítím bezmoc napravit něco, co napravit nelze. A proto řediteluju, aby taková situace nenastala...
* Jaké je vaše největší profesionální přání? Klára
Maximálně dosažitelný výkon ve všech složkách naší činnosti a z toho plynoucí rozrušený, fascinovaný, spokojený divák, který ví, že u nás zažil mimořádný svátek v podobě divadelního umění.
* Jak se odlišuje Městského divadlo Brno od ostatních divadel? Milan, Praha 10
Přijďte se podívat - k nám i jinam. Stojí to za to a pak si i sám odpovíte. Jistě se lišíme, ale my to nečiníme proto, abychom byli jiní. Chceme být sví a věřím - vím, že se nám to daří.
* Vážený pane Stanislave Mošo, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Přejeme Vašemu divadlu hodně spokojených diváků, skvělé inscenace a hlavně pohodu... Vaše slovo závěrem? Redakce
I já děkuju za tuto možnost a už nyní se těším na další setkávání se s Vámi - našimi diváky při všech představeních Městského divadla Brno - vězte, že každé z nich je jiné a to i tehdy, když hrajeme stejný titul - vždyť je to živé DIVADLO!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
únor 2000
2.2.2000
Jan
KAČER
16.2.2000
Ilona
SVOBODOVÁ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.