NETHOVOR - detail
prof. MgA. Jan
BURIAN
* 1959
ČR
V roce 1984 ukončil studium divadelní režie na pražské DAMU, v posledním roce studií působil jako režisér v Satirickém divadle Večerní Brno. Do svého prvního angažmá nastoupil jako režisér v Divadle O. Stibora v Olomouci. V roce 1986 poprvé pohostinsky režíroval v Plzni, kde v následujícím roce přijal angažmá. Do roku 1989, kdy se stal šéfem plzeňské činohry, zde připravil řadu pozoruhodných inscenací kontroverzních titulů (M. Bulgakov: Adam a Eva, Karel Steigerwald: Tatarská pouť, A. Kazancev: Eviny sny – čsl. premiéra). V roce 1990 nastudoval v čsl. premiéře Pokoušení Václava Havla. V letech 1991–95 pracoval jako režisér v Divadle na Vinohradech.
Jan BURIAN - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 15.4.2015
* Vážený pane řediteli Buriane, je nám velkou ctí a potěšením přivítat Vás u NetHovoru. Spolupráce s Národním divadlem Praha se datuje od samého vzniku portálu, tedy se známe již 16. rokem. V pondělí jsme přivítali pana Mošu, ředitele a předsedu Asociace profesionálních divadel, vašeho následovníka. Věříme, že se nám podaří částečně objasnit a přiblížit chod Národního divadla, legislativu, uměleckou stránku věci. Přejeme hodně dobrého. Přiblížite, prosím, jaký byl Váš dnešní den, případně, co Vás ještě čeká. Redakce
Hezké odpoledne, (kontrola diáře) ráno jsem jednu hodinu učil, dopoledne jsem mel jednání o projektech pro Stavovské divadlo 2017. Pak pošta, redigování nového pracovního řádu. Po obědě setkání s náměstkyní ministra kultury JUDr. Kalistovou a panem Procházkou, předseda sněmovního podvýboru pro kulturu. Před chvílí jsem byl pozdravit členky Aliance žen s rakovinou prsu, které mají na Nové scéně charitativní akci. Portálu přeji hodně čtenářů a zdaru.
* Dobrý den, během svého života jste už působil v mnoha divadlech, v čem je to Národní divadlo odlišné? Svatava, Brno
Národní divadlo je nejen největší, ale je i veřejností vnímáno jinak. Je to umělecká instituce a zároveň symbol kulturní identity Čechů. Je tedy jiné zejména v tom, že jsou na něj kladeny vyšší nároky a někdy bohužel i požadavky, kterým nemůže umění vyhovět, neboť jsou záležitostí celé společnosti a její společné odpovědnosti za podobu a smysl státu.
* Proč potřebuje Národní divadlo svůj nový zákon?
Novou legislativu potřebují všechna divadla a řada dalších kulturních institucí. Je důležité, aby při zachování finanční odpovědnosti byla posílena svoboda tvorby i manažerského rozhodování. Kulturní instituce nemohou být každý rok financovány jinak a každé dva roky řízeny jinými politiky. To nevytváří stabilitu, nepomáhá to kvalitní tvorbě a neodpovídá praxi běžné ve fungujících evropských zemích.
* Pane Buriane moc Vás zdravím, existuje nějaká světová scéna, již byste chtěl napodobit? Evelína, Praha 4
Umělecky by mělo být ND zcela svébytné. Napodobování není cesta k tvůrčí originalitě a pravdě. Co se týká způsobu řízení a financování, měli bychom se naopak co nejvíce inspirovat vyzkoušenými modely, zejména v Rakousku a Německu. Bohužel je to často naopak.
* Dlouhé roky učíte na DAMU. Kdo patří mezi Vaše odchovance?
Ze svých studentů mám radost a jsou jich desítky. Jmenuji opravdu jen namátkou - Štěpán Pácl, Marek Němec, Tereza Vilišová, Martin Glaser, Ondřej Sokol, Martin Myšička, Natálie Deáková a další.
* Lze vůbec nějak srovnávat výši honorářů vyplácených operním pěvcům na předních operních světových scénách a honorářů v Národním divadle? Nedávno hostoval v ND José Cura, jak dalece je to pro ND výhodné? Pavel, Prosek
Honoráře operních pěvců jsou v ND o řád nižší. Občas si můžeme dovolit i někoho jako byl José Cura, ale je to výjimka a vstupenky jsou pak prostě drahé. Rádi bychom byli samozřejmě konkurence schopní při každém představení, ale k tomu je potřeba změnit zločinný názor části veřejnosti, že kultura je jakási nadstavba, bůhví nad čím.
* Slyšela jsem, že vzhledem k chystané rekonstrukci Státní opery se uvažovalo o tom, že operní soubor bude hrát na scéně Hudebního divadla v Karlíně. Je to pravda? Eva
Ano, je to pravda. Připravujeme dohodu s Hudebním divadlem v Karlíně i s pražským magistrátem.
* Co přineslo sloučení Národního divadla a Státní opery, bylo to podle Vás dobré rozhodnutí? Tomáš, Praha 7
Já jsem si tuto akci nevymyslel a nepovažuji její začátek za dobře zvládnutý. V současnosti je na tom bezpochyby soubor Státní opery finančně i umělecky lépe. Připravují se nové premiéry a většina má úspěch. Věřím, že až se Státní opera opraví, stane se z ní postupně významný středoevropský divadelní dům.
* Uměleckým šéfem činohry bude režisér Daniel Špinar. Proč padla volba právě na něj? Karel, Vinohrady
Daniel Špinar vyhrál výběrové řízení před odbornou komisí. Tomuto rozhodnutí věřím. Měl zajímavý koncept a přesvědčil svou energií i schopností uvažovat o moderním divadle v souvislostech.
* Co od nového šéfa činohry Národního divadla především očekáváte? Karel
Očekávám, že si bude vážit všeho dobrého, čeho jeho předchůdce dosáhl, a přivede do ND další zajímavé a výrazné osobnosti. Jednoduše očekávám, že bude dělat se svými spolupracovníky krásné a moderní činoherní divadlo, o které bude zájem.
* Co je pro vás v ředitelském dni nejtěžší?
Nejtěžší je zachovat za všech okolností chladnou hlavu. :-)
* Lístky na Novou scénu mají jednotnou cenu, například 290 Kč. Je však docela rozdíl, sledujeme-li představení na Nové scéně například z třetí nebo z některé z posledních řad. Nemohli byste lístky do posledních řad trochu zlevnit? Tam, kde se neprodávají boční sektory, je Nová scéna pro spoustu lidí cenově nedostupná.
Děkujeme za podnět, zvážíme to.
* Dobry den, pane Buriane, chtěl jsem se zeptat, jestli Národní divadlo i nadále pronajímá své prostory paní Kůrové, která svými projekty způsobuje kromě finanční škody zučastněným i ostudu na mezinárodní baletní scéně. Loni v únoru ve Státní opeře jsem toho byl na vlastní oči svědkem a přiznám se že ne poprvé. Spousta mých kolegů tanečníků má bohužel velmi špatnou zkušenost s touto paní a vlastně i když každý ví, že by v normálním státě již seděla ve vězení , ona pořád dál organizuje své minusové projekty a prochází jí to. Filip V.
O problému víme, řešíme ho.
* Které inscenace Národního divadla je podle Vás možno považovat za nejvíce vydařené? Alena, Průhonice
U ředitele divadla nesmí nikdy zvítězit osobní vkus. Důležité je vnímat publikum, odbornou veřejnost i kolegy. Mně se líbí často inscenace, které vybočují z toho, co znám, ale je to proto, že do divadla chodím již desítky let skoro každý večer. Když to řeknu jednoduše, každá inscenace, která má své příznivce, má právo na život.
* Po dobu rekonstrukce Státní opery bude soubor hrát na jiných scénách. Co budou ale dělat ostatní zaměstnanci? Mám na mysli garderobu, vlásenkářky, rekvizitáře, osvětlovače, jevištní techniku. Na zájezdy se nejezdi v plném stavu a Národní divadlo má své vlastni zaměstnance.
Je to reálný a vážný problém a bude velmi záležet na tom, jak přistoupí Ministerstvo kultury ke konstrukci rozpočtu ND po dobu rekonstrukce Státní opery. Vedení divadla je ve shodě v tom, že nechceme přijít o žádného dobrého zaměstnance. Na každém totiž záleží a nejsou pro nás důležití jen umělci.
* Vážený pane Buriane řediteli Národního divadla, který z uváděných titulů byste označil za nejúspěšnější? Těch kritérií může být hodně, tak řekněme kupříkladu počtem repríz. Vlasta H., Dejvice
Nejhranější titulem v historii ND je Sluha dvou pánů, blížíme se k 600. repríz. Spoustu titulů je velmi oblíbených a průběžně vyprodaných, např. Louskáček, Valmont, Naši furianti, Audience u královny, Carmen, Kouzelná flétna...
* Vyrozuměla jsem, že jako ředitel ND jste se momentálně vzdal režie. Nelitujete toho? Radka, Pha4
Nelituji, protože věřím, že dělám užitečnou práci pro české divadlo. Někdy se mi ovšem stýská.
* Kde má vlastně ND sklady pro fundus? Jiří
V areálu skladů u Apolináře.
* Národní divadlo často vítá velmi vzácné diváky, velvyslance, manažery, představitele vlády apod. Je kvůli tomu v divadle pozdvižení? Helena N., Nové Butovice
A proč by bylo? Diváky o premiéře jsem jako ředitel vítal i v Plzni. Většinou je to potěší.
* Chodíte na premiéry kvůli protokolu, nebo Vás také ještě zajímá umění.
Chodím nejen na premiéry, ale i na generálky a na reprízy.
* Zasahujete do angažování nových umělců do souborů ND, nebo to necháváte na uměleckých šéfech? Ivo
Angažování umělců je plně v pravomoci uměleckých šéfů, dnes ředitelů. Ostatně, jak bych mohl zasahovat do angažování tanečníků. Personální politiku samozřejmě konzultujeme a ponechávám si právo veta, které však hodlám použít jen v nejkrajnějším případě.
* Co je větší odpovědnost: režírovat/učit/ředitelovat?
V každé profesi zodpovídáte za něco jiného. Těžko změřit jestli je větší odpovědnost za rozpočet, za dobrou inscenaci nebo kvalitní výuku. Snažím se ve všech rolích chovat stejně zodpovědně.
* Pane Buriane, bylo už něco, co jste jako ředitel musel dělat a nečekal jste to? Dana
Těžko říct. Nejvíc jsem nečekal, že mě první den ve funkci ministr kultury odvolá.
* Jaký je nejpříjemnější úkol ředitele ND a jaký je nejméně příjemný? Aleš
Nejpříjemnější je poděkovat umělcům po úspěšné premiéře. Nejméně příjemné je opakovat každý den dokola, proč je divadlo pro život společnosti důležité a zaslouží si daleko větší péči a podporu.
* Pane řediteli Buriane, máte nějaký velký sen? Něco, co byste uskutečnil při super dostatečném rozpočtu? .) Petr, Praha 10
Rozdělil bych ho na několik let a vytvořil bych normální rozpočty. Umělci a zaměstnanci by neměli podprůměrné platy, všechny divadelní budovy by byly opravené a voňavé. Diváci by dostávali nadstandardní servis za rozumné vstupné a vystupovali by tu jen špičkoví tvůrci z celého světa.
* Vážený pane řediteli Buriane, děkujeme za velmi příjemné pozdní odpoledne. Přejeme Vám i Národnímu divadlu hodně spokojených diváků a radostí z vaší práce. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Jedno tajemství jsem v tomto on-line rozhovoru neprozradil: Největší radost mám, když jdu večer o přestávce mezi diváky a cítím, že jsou v divadle rádi. Vždycky totiž zapomenu na všechny problémy toho dne.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
duben 2013
8.4.2013
Jan
SZYMIK
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.