zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Hana

POLANSKÁ TUREČKOVÁ

Hana POLANSKÁ TUREČKOVÁ

Vystudovala taneční konzervatoř v Praze, dějiny umění na Katolické teologické fakultě v Praze a choreografii na HAMU v Praze, kde pokračuje v doktorandském studiu na téma interakce umění a choreografie. V letech 1999-2000 působila v Národním divadle Brno a od roku 2000-2010 byla členkou souboru a později demi-sólistkou Národního divadla v Praze. Od roku 2010 působí jako nezávislý tanečník, choreograf a pedagog.
Jako interpretka získala v roce 1999 1. cenu na mezinárodní soutěži Contest Vídeň a v roce 2000 získala 2. cenu na Mezinárodní přehlídce mladých tanečníků v Brně. Sedm let se účastnila projektu Národního divadla – MINIATURY – workshop mladých choreografů. Pravidelně se účastní festivalů současného tance, např. Taneční Zóna v Ostravě, Siraex v Klášterci nad Ohří, Tanec Praha a Česká taneční platforma. Jako choreografka spolupracovala s Taneční konzervatoří Praha, konzervatoří I. V. Psoty, ND Brno, divadlem F. X. Šaldy v Liberci. Spolupracovala s volným sdružením choreografů a tanečníků Dekka Dancers jako choreografka a tanečnice. V roce 2007 byla oceněna prémií za osobitost na 1. mezinárodní choreografické soutěži v České republice. V roce 2010 získala její choreografie HÁDEJ KOLIK JE HVĚZD cenu diváků na festivale v Klášterci nad Ohří.
V letech 2010 a 2011 se jako tanečnice účastnila projektu PACKAGE japonského choreografa Shusaka Takeuchiho ve spolupráci se skupinou 420people a v roce 2011 natočila se známým německým umělcem Markusem Selgem umělecký film DAS EWIGE ANTLITZ.
Od září 2011 učí na Konzervatoři hlavního města Prahy scénickou praxi moderního tance. Jako pedagog spolupracovala s konzervatořemi v Praze a Ostravě a s Divadlem F.X. Šaldy v Liberci. Jako choreograf spolupracovala s ND Brno, Divadlem F.X. Šaldy, aj.
Choreografie MONO NO AWARE nastudovaná pro Pražský komorní balet se v září 2012 nominovala do osmnáctky choreografií mezinárodní choreografické soutěže „no ballet“ v Ludwigshafenu.
Od roku 2012 je choreografkou a členkou umělecké rady Pražského komorního baletu, od roku 2013 uměleckou vedoucí soboru. Žije v Praze s manželem Filipem Polanským a synem Matějem.

VIDEO:
Mono No Aware
Kdo je na světě nejmocnější?

 


Záznam NetHovoru 2.4.2014


* Vážená Hano, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Zdravím Vás. Každý den začínám se svým synem Matějem. Vstáváme v šest hodin. Kolem půl desáté jsem jela na zkoušku. S Pražským komorním baletem připravujeme novou premiéru Beat choreografů Uriho Ivgiho a Johana Grebena. Večer se zase budu věnovat synovi.

* Kde jsi prožila dětství? Pavla

Narodila jsem se v Opavě. V deseti letech jsem začala studovat konzervatoř v Brně.

* V kolika letech je nutné začít tancovat? Dana, Liberec

Na to neexistuje jasná odpověď. Samozřejmě je dobré s tancem začít co nejdříve, ale jsou lidé, kteří začnou v pubertě a nebo dokonce až v dospělosti. I ti mohou být výbornými tanečníky, pokud mají dostatek talentu a píle.

* Zdravím, paní Polanská. Hodláte se i do budoucna věnovat choreografii? Vaše Mono no aware bylo skvělééé! Tak myslím, že by byla škoda v tvorbě nepokračovat. Držím palce! Jana Roškotová

Děkuji moc. To mě těší. Choreografii se věnuji kontinuálně stále a doufám, že budu i do budoucna. Momentálně jsem natočila film s umělcem Vladimírem Houdkem a na říjen chystám s Pražským komorním baletem premiéru Pelleas a Melisanda na hudbu Arnolda Schoenberga. Mám také pozvání na rok 2015 do brněnského divadla.

* Jak velké břímě na Vás leží jako na šéfce Pražského uměleckého provozu?

Je to samozřejmě veliká odpovědnost. A jako každá práce s lidmi vyžaduje velmi citlivý přístup ke každému člověku zvlášť. Úkolů je spousta, ale naštěstí pracuji ve skvělém týmu. Ředitelka PKB Ladislava Jandová je mou velkou oporou a obrovskou bojovnicí za současný český tanec.

* Není v představení Mono No Aware až příliš nahoty? Přiznám se že jsme byla tak trochu šokovaná.... Věra K., Karlín

Na každé své představení se dívám především jako na vizuální celek, který by měl být působivý. Nahota v tomto díle není prvpolánová a není zde proto, aby šokovala. Tanečníci jsou pokrytí šamotovou hlínou a se zlatými sukněmi tato kombinace vytváří výborný efekt.

* Kolik choreografií asi tak vytvoříš za rok? Martina

Za rok vytvořím maximálně jeden až dva projekty. Přece jen mě hodně zaměstnává i mateřství :-)

* Proč bys doporučila klukům a holkám, aby začali tancovat? Lukáš a Petra

Protože si myslím, že tanečníci jsme v podstatě všichni. Tanec je nádherný způsob, jak se vyjádřit. A nemusí to být tanec pouze umělecký. I tance, které vznikají z lidové kultury, ukazují, že má každý člověk potřebu projevovat emoce fyzicky…Navíc je to velmi zdravé :-)

* Hanko kdy jsi objevila svou vášeň a cit pro tanec? Jitka, Butovice

Lásku k tanci jsem objevila velmi záhy - ve svých šesti letech. Chodila jsem nejprve do rytmiky a měli jsme představení. Tam se něco muselo stát :-) od té doby jsem totiž tanci propadla. Nevím, jak si to vysvětlit. Tanec je opravdu mou životní vášní.

* Který taneční styl máš ráda a na jakou choreografii ráda vzpomínáš? Petr

Mám ráda každý druh tance, který je autentický a kvalitní. Od klasického baletu přes současný tanec až po flamenco atd. Ráda vzpomínám například na Umírající labuť, kterou jsem tančila, když jsem byla v angažmá v Národním divadle. Nebo na choreografii Ivgiho a Grebena Santa Says Cut It.

* Hanko, přináší Ti tanec něco i do osobního života? Tancuješ i při úklidu nebo při vaření? .0) Tomáš, Praha 3

Téměř každý pohyb, který není vyloženě užitečný, je už svým způsobem tanec. Každý máme i nějaké návyky, třeba když se protahujeme atd. Vše toto považuji už za začátek pohybového rozvíjení k tanci. Sama často tančím, a to i doma :-) Třeba i se svým synem. Toho to velmi baví! Hodně spolu blbneme.

* Jaký máte názor na konkurzy? Silva, Zlín

Je to velmi složité. Na konkurzech je velmi těžké tanečníka odhadnout. Vidíte ho ve velmi specifické situaci a pouze po omezený čas. Ideálně bych preferovala soukromé konkurzy, kdy tanečník stráví se skupinou delší čas.

* Hanko máš nějakého *favorita* mezi českými tanečníky či skupinami? Martin, Prosek

Velmi si vážím většiny českých skupin a tanečníků, protože vím, jak těžká je to práce, navíc ve velmi složitých podmínkách a za málo peněz. Většina z těchto lidí to však dělá s obrovským nasazením. Toho si vážím.

* Co děláte, když si chcete odpočinout? Když máte čas jen a jen pro sebe? Zdena, Pha4

Když mám čas pro sebe (a že ho mnoho opravdu není), tak se snažím studovat nebo číst. Mou velkou vášní je také jízda na koni.

* Dobré odpoledne, jakým způsobem vznikají Vaše choreografie? Marian

Způsob mé práce se neustále vyvíjí. Zatím toho za sebou nemám tolik. Momentálně se intenzivně zabývám propojováním vizuálního umění s tancem a to znamená, že pracuji s jinými umělci, kteří mě svým dílem ovlivňují. Chci se spíš přiblížit k linii, kdy tanec není osamocená umělecká forma, ale interaguje velmi silně s vizuální a hudební složkou a má přesah právě do obecnější umělecké roviny.

* Na jakých projektech pracujete teď, věnujete se pedagogické práci? Aneta

Momentálně jsem natočila vizuálně-taneční film Kanoucí šíře s malířem Vladimírem Houdkem. Premiéra bude 25. dubna v Berlíně. Pedagogické práci se věnuji částečně. Vedu tréninky souboru PKB a učila jsem také na Taneční konzervatoři hl.m.Prahy.

* Proč právě Bohuslav Martinů k představení Kdo je na světě nejmocnější? Honza / Pha2

Toto byla v podtstě zakázka a pro mě velká výzva. Potřebovali jsme představení pro děti a českou hudbu. Představení se podle mého názoru povedlo.

* Proč tak málo představení PKB měsíčně? Dorian, Vršovice

Momentálně nemáme svou vlastní scénu, na níž bychom hráli. Cestujeme ale velmi po regionech. Doufám, že se příští sezónu počet představení v Praze zvýší. Pracujeme na tom.

* Dokázala byste s tancováním skončit? Radka, HK

Profesionálně jsem s tancem vlastně již skončila. Dělám pouze choreografické projekty a studuji teorii choreografie. Rovněž se věnuji pedagogické činnosti.

* Dobrý den, Hano, co vám přivedlo k tanci?

K tanci mě přivedl pouze můj vlastní instinkt. V rodině mě v tomto vlastně nikdo moc nepodporoval. Nakonec jsem si tanec prosadila a rodiče se podřídili :-) Myslím, že toho nikdo nelitujeme.

* Kterým směrem byste chtěla Pražský komorní balet směřovat? Zdeněk

Určitě směrem ke kvalitě a blíže k současnému tanci. Také k tomu, aby představení PKB byla vždy zážitkem pro diváky, jak tomu bylo za dob fenomenálního Pavla Šmoka.

* Milá Hano, co máte v plánu v nejbližší době pracovně a zajímalo by mě také jak odpočíváte? Krásný den! Anna

Odpočívám nejraději v rodinném kruhu. V nejbližší době čeká PKB premiéra Beat, na které intenzivně pracujeme.

* Díky za Mono No Aware vše zde nádherně zapadá choreografie, kostýmy, hudba, světla, co je pro vás hlavní inspirace, hudba nebo příběh? Patrik

V této choreografii je pro mě hlavní inspirací japonská filozofie a zobrazení krásy, která uvadá ve svém rozpuku. Jako příklad mohu uvést nádheru odkvétajícího sakurového květu.

* Co se Vám vybaví, když se řekne Pražský komorní balet? Jarda / Most

V prvé řadě experimentální nadšení a genialita Pavla Šmoka a velké osobnosti, které tímto souborem prošly.

* Na kterou ze svých tanečních rolí nejraději vzpomínáte? Lída

To už jsem zmiňovala výše. Každá role pro mě byla přínosná a zajímavá.

* Jak na tom je podle vás v současné době český tanec a balet? Marek, Ostrava

Český tanec a balet bojují s malou finanční podporou a také s ne úplně velkým zájmem veřejnosti. Je však důležité udržovat kulturu na nejvyšší úrovni ve všech směrech, protože je to mezi jiným také vizitka našeho národa a naše budoucnost.

* Jak se těšíte na Velikonoce? Bez čeho si je neumíte představit? Klárka

O Velikonocích zřejmě budu pracovat. Nerozlišuji velmi svátky od všedních dnů. Ctím však jejich duchovní význam a poselství.

* Hanko tvoříte své choreografie lehce? Jak dlouho vám námět a jeho celková kompozice uzrává v hlavě? Jiří

Choreografie většinou vznikají v mé hlavě velmi pomalu. Soustředím se na různé obrazy a ty se pak snažím podchytit a přenést do tanečního studia, do hlav tanečníků a pak na jeviště. Někdy to trvá i rok než takový nápad uzraje. Jednodušší věc ale dokážu vytvořit třeba i za pár dnů.

* Tančíš ve svých vlastních inscenacích? Simona

Ne, ve vlastních inscenacích netančím. Chci mít odstup.

* Je Vám bližší klasický, nebo moderní, výrazový tanec? Dáša

Klasickým tancem jsem začínala a velmi jsem ho milovala. Výrazový tanec má však mnohem větší potenciál v různosti stylů a právě výrazu. Proto mě s věkem začal bavit mnohem více. Vždycky je zde něco, co mě může překvapit.

* Pro jaké představení byste ráda někdy připravovala choreografii? Jana

Nemám žádný vyhraněný nápad. Beru to, co přichází, ovlivňuje mě spousta lidí, okolností a podmínek.

* Jaký je v dnešní konzumní a uspěchané době zájem o balet a taneční představení? Aleš, Brno

Rozhodně ne takový, jaký bych si pro český tanec přála. Situace se ale zlepšuje. Naštěstí spousta lidí už dokáže tanec vnímat barevněji, ocenit ho a užít si ho. Ostatně všichni máme tělo, takže by nám měl být přirozeně ze všech umění nejblíž.

* Hanko během taneční kariéry jsi ztvárnila řadu postav. Která z nich nejvíce odpovídala tvému naturelu? .) Lenka

Každá role nebo rolička je výzvou právě svůj naturel přizpůsobit. Nemám vyhraněné oblíbené charaktery.

* Cestujete ráda? Hana

Ano, samozřejmě ano. Cestování je i součástí mé práce. V současné době máme s PKB naplánované festivaly v Koreji a Mexiku, kde budeme reprezentovat český současný tanec. Ráda poznávám nové kultury a prostředí a čerpám z nich inspiraci.

* Co pro vás znamená tanec? Zuzka

Tanec je pro mě život, vášeň a také se o něj zajímám z intelektuálního hlediska.

* Vážená Hanko, mnohokrát děkujeme za příjemné odpoledne, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce

Děkuji za pozvání. Tančete a užívejte si život! :-)

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

listopad 2024

 

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor