zvláštní poděkování
Volný.cz

Zpověd(nice) Daniela Pitína

Zpověd(nice) Daniela Pitína

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Na černých už poněkud omšelých zpovědnicích v kostele Nejsvětějšího Salvatora u mostu se od doby, kdy před více než čtvrtstoletím přestaly sloužit svému účelu, usadil prach. Tehdy osvícené představenstvo kostela sáhlo k méně formálnímu konání svátosti smíření a přešlo ze zpovědnic k partnerskému dialogu v prostředí sakristie, podvěží a jiných přívětivějších prostor. Raně barokní zpovědnice považované za jedny z prvních u nás, zdobené cenným souborem dvanácti apoštolů z dílny Jan J. Bendla, se tak staly pouhým „muzeálním kusem“ - trochu opomíjenou uměleckou památkou, příležitostně využívanou účastníky hojně navštěvovaných bohoslužeb, kteří se už nevejdou do lavic.

O letošní Popeleční středě se ale zpovědnice probudily ze spánku a jejich čerň ožila pestrými barvami a neobyčejnými rekvizitami. Objevily se v nich nalepené koláže, geometrické útvary, barevné stuhy a tyče, reflektory nebo třeba jen položená Bible. Ani apoštolové nezůstali ušetřeni. Jeden se ocitl za zábradlím, hlava dalšího zmizela v černé krabici, za jiným se tyčil žebřík nebo rozprostíral velký panel. Zpovědnice se totiž staly objektem umělecké intervence konané v akademické farnosti v rámci Popelce umělců. Konfrontace moderního a starého umění už zabydlená i v našich galeriích a muzeích vychází zde z milenky, že umění a liturgie mají jeden společný rys – jejich dopad je mnohem širší a nepředvídanější než jak ho zamýšlejí nebo jsou si vědomi jejich vykonavatelé a autoři. Letošním interventem se stal malíř David Pitín, který se seznamoval s kostelem Nejsvětějšího Salvátora již při svých plachých návštěvách během studia na UMPRUM. Daniel Pitín je také tvůrcem filmů a jedním z důvodů, proč došlo právě na něj, je jeho „barokní způsob zacházení s prostorem“ ve scénografii.

Jeho zdánlivě náhodné dekorace zpovědnic provokují k hlubšímu zamyšlení, mohou připomínat nesčetné výlevy lidského nitra, které si zpovědnice vyslechly, hříchy, pokání, mohou zrcadlit něco z našeho duševního stavu a rozpoložení, jak se přihodilo i kurátoru architektu Norbertu Schmidtovi. Rozpoznal loď stejného jména, na níž byl jeho otec kapitánem, se znakem svého rodiště přístavu Rostocku na jedné z koláží ve zpovědnici, místo ráhnoví ovšem měla věž kostela. Může být lepší příklad onoho přesahujícího působení?
Instalace Davida Pitína zůstanou v salvátorských zpovědnicích po celé postní období až do Velikonoc.

12.3.2018 19:03:05 Helena Kozlová | rubrika - Noc kostelů/ Víra

Časopis 38 - rubriky

Archiv čísel

reklama

WebArchiv - archiv českého webu

Články v rubrice - Noc kostelů/ Víra

3 x o světcích

Dvojí život knížete Václava

Svatý Vojtěch
O životě národního světce a nejstaršího biskupa české krve, který bývá nazýván prvním Evropan ...celý článek


Vyšehradská kapitula

Vyšehradská kapitula

Vyšehradská kapitula
Vyšehrad byl po staletí významným ohniskem církevního života. Jak je tomu dnes? (2012) ...celý článek


Svatováclavská pouť

Svatováclavská pouť

Svatováclavská pouť
Každý rok v Den české státnosti opouštějí ostatky svatého Václava katedrálu sv. Víta a ...celý článek


Svatý Václav a ochrana země české

Svatý Václav a ochrana země české

Svatý Václav a ochrana země české
Cesta Palladia země české jako ochranného artefaktu země a národa našimi ...celý článek


Národnost v pubertě: Rihla

Národnost v pubertě: Rihla

Národnost v pubertě: Rihla
Portréty tři mladých lidí na cestě k islámu i od něj (2012). Režie T. Engelová. ...celý článek



Časopis 38 - sekce

OPERA/ TANEC

Nové nastudování opery Libuše

Iveta Jiříková (Libuše)

Novou inscenaci o bájné panovnici Libuši věštící Čechům slávu v režii ředitele Národního divadla Jana Buriana. celý článek

další články...