zvláštní poděkování
Quantcom.cz

MET nabídne antickou báji o Eurydice moderní optikou

Eurydika

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Hudba se stává tématem uměleckých děl odnepaměti. Mezi nejstarší příběhy, v nichž hudba hraje klíčovou roli, je stará řecká báje o pěvci Orfeovi, který chce vyvést svou milou Eurydiku z podsvětí. Dnes už klasický příběh nabral v dějinách umění mnoha podob, jedním z posledních zpracování je opera Eurydika Matthewa Aucoina. V novém nastudování ansámblu Metropolitní opery v New Yorku vstoupí v rámci série přenosů MET: Live In HD 4. prosince 2021 i do více jak 20 kinosálů v České republice.

Cesta pěvce Orfea do podsvětí, který chce odtamtud vyvést svou manželku Eurydiku, se stal nosným námětem oper prakticky od jejích počátků. Za nejstarší dochované operní zpracování je považováno dílo skladatele Jacopa Periho z roku 1600. Téma zpracoval mimo jiné Christoph Willibald Gluck (1762), Joseph Haydn (1792), Jacques Offenbach (1858), ve dvacátém století náměr rozpracoval Claude Debussy, komorní operu napsal Philip Glass.
Opera Matthewa Aucoina Eurydika je nejnovějším zpracováním orfeovského mýtu. Vznikla jako adaptace divadelní hry Sarah Ruhl a svou premiéru si odbyla 1. února 2020 v Los Angeles. Kritici hovořili o vazbě na tzv. velkou operu minulosti, vyzdvihovali hudební barevnost i fakt, že se jedná o muzikálně, vizuálně i vokálně triumfální dílo. Připravovanou a notně očekávanou produkci pro Metropolitní operu překazila v loňském roce pandemie nemoci covid-19 a na prkna slavného operního svatostánku tedy vstupuje až nyní.

Na rozdíl od mýtu i pozdějších zpracování se centrem Aucoinovy opery stává ženská protagonistka, nikoliv Orfeus – ten je navíc v moderním pojetím zdvojený, v podsvětí se pohybuje jeho alter-ego. „V mýtu Eurydiku nikdy neslyšíme,“ popsala autorka libreta
Sarah Ruhl. „Vždycky mě zajímal její hlas, hlas, který nikdy neslyšíme.“ Antický námět je přenesen do současnosti, klíčových motivů antické předlohy se ale drží velmi věrně. Na svém místě zůstává i scéna Orfeova sestupu do podsvětí, včetně možnosti návratu podmíněné tím, že se Orfeus neohlédne, zda jej jeho manželka následuje. Vyprávění z pohledu Eurydiky naopak příběh rozšiřuje o její setkání se zesnulým otcem, které je podle vyjádření Sarah Ruhl odrazem vlastního vyrovnávání se smrtí jejího tatínka a možností dokončit některé neuzavřené rozhovory.

Hudební ředitel Metropolitní opery Yannick Nézet-Séguin bude řídit Aucoinovu evokativní hudbu v nové a obrazotvorné režii renomované Mary Zimmerman. Titulní roli ztvární sopranistka Erin Morley, Orfea barytonista Joshua Hopkins a jeho alter-ego v podsvětí kontratenorista Jakub Józef Orliński.

Přímý přenos jednoho z nejočekávanějších titulů sezóny 2021/22 v Metropolitní opeře je naplánován na 4. prosince 2021, do českých kin vstoupí pod hlavičkou společnosti Aerofilms.
Vstupenky na přenos opery Eurydika na www.aerofilms.cz.

29.11.2021 14:11:30 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hra, která se zvrtla (MdB)

Články v rubrice - Zveme ...

Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek


Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

Robert Mikluš a Alžbeta Ferencová (Mefisto)

Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Křesťanský magazín

Bazilika svatého Vavřince a svaté Zdislavy

Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry zavede diváky do Jablonného v Podještědí, saské Žitavy a nedal celý článek

další články...