zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Koncertní představení Piano Babylon

Piano Babylon

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Virtuosové Beata Hlavenková a Michal Nejtek v dialogu dvou klavírních křídel narušovaných výtvarnými zásahy Petra Nikla. To je nové koncertní představení Piano Babylon, které uvede v premiéře 21. července pražské divadlo Archa. Divák bude mít možnost v reálném čase sledovat hudební nápady vznikající z nahodilosti. Tu určí samovolné hroucení výtvarných objektů, jež bude na plochu klavírních strun instalovat Nikl.

„Nejedná se o duel pianistů, o to, kdo si lépe poradí s podnětnými překážkami. Jedná se o hudbu v celé své dynamické škále. Doufám, že to bude vždy svátek vzájemnosti a dorozumění, i když jazyky se budou jevit jako zmatené. Jde nám o ryzí okamžitou hru, při které mozek ve snaze o hudební kompozici nepředchází, ale kdy ruce se nechávají unášet nečekanými impulsy,“ popisuje scénograf a performer Piana Babylon Petr Nikl.
Podoba představení krystalizovala zhruba deset let, během nichž výtvarník několikrát zkoušel obdobnou performanci s klavírem, na který stavěl balanční věže z lehkých materiálů. „Nejsem však pianista, takže se vždy jednalo o absurdně destruktivní grotesku s kakofonně preparovaným zvukem,“ popisuje genezi představení Nikl, jenž na podzim loňského roku tento princip hry navrhl použít i pro vyhlašování cen za architekturu.

Později se společně s ředitelem a dramaturgem divadla Archa Ondřejem Hrabem rozhodli do projektu přizvat hudebníky. Zajímalo je, jak bude jejich hudba, ovlivněná hroucenými stavebními prvky, znít. „S Beatou Hlavenkovou a Michalem Nejtkem jsme se domluvili na koncertním představení, při kterém by improvizovaně komponovali hudbu podle partitur, určovaných samovolně hroucenými komponenty, zasypávajícími plochu klavírních strun. V této hře působím vlastně jako obraceč not, budoucí barvu a zvuk strun pozměňuji pomocí různých materiálů,“ vysvětluje Nikl.
Už během zkoušení představení jej překvapila vážnost vyznění okamžitě zkomponovaných skladeb. „Vnímal jsem křehkost, poukazující k dnešnímu i minulému času, vždy novou, konstruktivní hru, vznikající z předešlé destrukce,“ uzavírá.

19.7.2021 13:07:09 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 13 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bílá voda (MdB)

Články v rubrice - Koncerty

Stabat Mater bude řídit šéfdirigent FOK Tomáš Brauner

Vizuál koncertu

K Velikonocům neodmyslitelně patří uvedení Dvořákova oratoria Stabat Mater ve Smetanově síni Obecního domu v p ...celý článek


Janovy pašije ve scénickém zpracování Matěje Formana

Janovy pašije

Ze spolupráce FOK s režisérem Matějem Formanem vzešlo scénické zpracování Janových pašijí Johanna Sebastiana B ...celý článek


Barokní podvečery nabízí program inspirovaný Římem

Hana Blažíková

Všechny cesty vedou do Říma - to je podtitul 24. ročníku Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum. Během ...celý článek


Štefan Margita vyráží na koncertní turné

Štefan Margita

Štefan Margita na svém nejnovějším albu Rež, rež, rež propojil ty nejslavnější slovenské, moravské a české lid ...celý článek


Veverka a Englichová vystoupí společně v kostele

V. Veverka a K. Englichová (Foto: Jullian Veverica)

Hobojistu Viléma Veverku a harfistku Kateřinu Englichovou uslyšíme v úterý 2. dubna v kostele sv. Šimona a Jud ...celý článek


Musica Florea objevuje raného Janáčka

Dirigent Marek Štryncl (Foto: Radek Matoušek)

Co má společného Leoš Janáček a baroko? Pokud si myslíte, že vůbec nic, soubor Musica Florea vás vyvede z omyl ...celý článek



Časopis 13 - sekce

DIVADLO

Letní shakespearovské slavnosti 2024

Filip Březina a Anna Fialová (Marná lásky snaha)

Již téměř tři dekády patří léto anglickému géniovi Williamu Shakespearovi. Letošní ročník shakespearovských sl celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Leni Riefenstahlová – konec mýtu

Leni Riefenstahlová

Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek

další články...