Koncertní představení Piano Babylon
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekVirtuosové Beata Hlavenková a Michal Nejtek v dialogu dvou klavírních křídel narušovaných výtvarnými zásahy Petra Nikla. To je nové koncertní představení Piano Babylon, které uvede v premiéře 21. července pražské divadlo Archa. Divák bude mít možnost v reálném čase sledovat hudební nápady vznikající z nahodilosti. Tu určí samovolné hroucení výtvarných objektů, jež bude na plochu klavírních strun instalovat Nikl.
„Nejedná se o duel pianistů, o to, kdo si lépe poradí s podnětnými překážkami. Jedná se o hudbu v celé své dynamické škále. Doufám, že to bude vždy svátek vzájemnosti a dorozumění, i když jazyky se budou jevit jako zmatené. Jde nám o ryzí okamžitou hru, při které mozek ve snaze o hudební kompozici nepředchází, ale kdy ruce se nechávají unášet nečekanými impulsy,“ popisuje scénograf a performer Piana Babylon Petr Nikl.
Podoba představení krystalizovala zhruba deset let, během nichž výtvarník několikrát zkoušel obdobnou performanci s klavírem, na který stavěl balanční věže z lehkých materiálů. „Nejsem však pianista, takže se vždy jednalo o absurdně destruktivní grotesku s kakofonně preparovaným zvukem,“ popisuje genezi představení Nikl, jenž na podzim loňského roku tento princip hry navrhl použít i pro vyhlašování cen za architekturu.
Později se společně s ředitelem a dramaturgem divadla Archa Ondřejem Hrabem rozhodli do projektu přizvat hudebníky. Zajímalo je, jak bude jejich hudba, ovlivněná hroucenými stavebními prvky, znít. „S Beatou Hlavenkovou a Michalem Nejtkem jsme se domluvili na koncertním představení, při kterém by improvizovaně komponovali hudbu podle partitur, určovaných samovolně hroucenými komponenty, zasypávajícími plochu klavírních strun. V této hře působím vlastně jako obraceč not, budoucí barvu a zvuk strun pozměňuji pomocí různých materiálů,“ vysvětluje Nikl.
Už během zkoušení představení jej překvapila vážnost vyznění okamžitě zkomponovaných skladeb. „Vnímal jsem křehkost, poukazující k dnešnímu i minulému času, vždy novou, konstruktivní hru, vznikající z předešlé destrukce,“ uzavírá.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Stabat Mater bude řídit šéfdirigent FOK Tomáš Brauner
K Velikonocům neodmyslitelně patří uvedení Dvořákova oratoria Stabat Mater ve Smetanově síni Obecního domu v p ...celý článek
Janovy pašije ve scénickém zpracování Matěje Formana
Ze spolupráce FOK s režisérem Matějem Formanem vzešlo scénické zpracování Janových pašijí Johanna Sebastiana B ...celý článek
Barokní podvečery nabízí program inspirovaný Římem
Všechny cesty vedou do Říma - to je podtitul 24. ročníku Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum. Během ...celý článek
Štefan Margita vyráží na koncertní turné
Štefan Margita na svém nejnovějším albu Rež, rež, rež propojil ty nejslavnější slovenské, moravské a české lid ...celý článek
Veverka a Englichová vystoupí společně v kostele
Hobojistu Viléma Veverku a harfistku Kateřinu Englichovou uslyšíme v úterý 2. dubna v kostele sv. Šimona a Jud ...celý článek
Musica Florea objevuje raného Janáčka
Co má společného Leoš Janáček a baroko? Pokud si myslíte, že vůbec nic, soubor Musica Florea vás vyvede z omyl ...celý článek
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Letní shakespearovské slavnosti 2024
Již téměř tři dekády patří léto anglickému géniovi Williamu Shakespearovi. Letošní ročník shakespearovských sl celý článek
HUDBA
„Věřím, že na každého z nás čeká spřízněná duše”, říká Radek Banga
Radek Banga na podzim loňského roku vydal již své druhé sólové album s názvem Nic není nemožné. Před třemi let celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek