zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Taneční film Prostor

Ana Laguna a Michail Baryšnikov (Prostor)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Fenomenální tanečník Michail Baryšnikov se 27. ledna tohoto roku dožil 70 let. Na jeho počest byl 26. ledna 2018 u nás uveden na omezenou dobu do distribuce taneční film švédského choreografa Matse Eka Prostor v hlavní roli s Michailem Baryšnikovem a jeho neméně slavnou, jen o trochu mladší partnerkou Anou Lagunou (1955).
Mats Ek dobře známý také z našeho prostředí - pro pražské Národní divadlo připravil svou Carmen – nastudoval Prostor (lze přeložit i „Místo“ jak zní originál „Place“) již před deseti lety a uvedl jej v premiéře v Dans Hus ve Stockholmu v roce 2007.

Od té doby bylo toto představení provedeno s velkým ohlasem na různých světových scénách. V roce 2009 jej ve stockholmském divadle Royal Dramatic Theatre zaznamenal na filmový pás švédský režisér Jonas Akerlund, který spolupracoval s populárními zpěváky a skupinami – např. Madonnou, Rolling Stones, Ozzy Osbourne atd. Zpracování filmu tak někdy připomíná vizuální styl klipů, nepůsobí však nijak rušivě, naopak dodává dílu větší dynamiku.
V úvodu je divákům nabídnut pohled do zázemí – oba protagonisté vstupují do divadla ještě v „civilu“, míří do šaten a připravují se na vystoupení. To vše z nadhledu, zrychleně a zvláštně rozostřeně v černobílém (spíše šedivém) provedení. Samotné představení již ožívá převážně modrými barvami - temně modrý trikot a dlouhá sukně Any Laguny, šedivé sako a kalhoty a světle modré oči Michaila Baryšnikova v detailních záběrech jeho obličeje, modré nasvětlení (scénografije Peder Freij) poměrně úsporného „prostoru“, v jehož středu je obyčejný stůl. Režisér střídá briskně úhel pohledu - od zachycení nohou po obličej, sleduje dvojici z těsné blízkosti nebo z ptačí perspektivy, tam kde mu „nedostačuje“ tempo, svévolně si ho zrychlí. Filmový divák si může lámat hlavu s tím, co skutečně vidí publikum v divadle. Ale na to mu nezbývá čas neboť oba interpreti jej svým fluidem zatáhnou do obrazu nevelkého světelného prostoru, kde se děj odehrává.
Mats Ek se v této drobné choreografii – celý film i s úvodem netrvá ani půl hodiny - zaměřuje na zkoumání těl zralých tanečníků, ale možná se v podtextu odehrává i něco více. Setkání dvou starých známých, přátel, snad milenců, rozpomínání se na společné chvíle, nacházení< /font> spojujících momentů i po letech. Všechno se točí kolem stolu, ten sám se stává mikroscénou, na níž se jen tak mimovolně vyhoupne Michail Baryšnikov nečekaným skokem, lze na něm ležet, sedět, opírat se o něj. Pohyby interpretů jsou precizní, nic se jim nedá vytknout v ostrosti a rychlosti ve srovnání s největšími hvězdami contemporary. Krásným kontrastem působí Baryšnikovo nostalgické baletní mávnutí rukou, které evokuje slavnou minulost a jeho role v klasickém repertoáru. Podobně jako naznačené „zvedačky“, kdy se noha tanečnice už „nedokáže“ odpoutat od podlahy. Oba jsou univerzální umělci – tanečníci a zéroveň herci, jak ukazuje proměňující se výraz jejich tváří nebo slovní komentáře.
Jako výrazné charizmatické osobnosti zaplňují celý daný prostor už jen svou přítomností a dokazují, že taneční umění v lidském čase dozrává, stává se subtilnějším, jemnějším, křehčím, ale nestárne.

19.2.2018 23:02:01 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

HUDBA

Litava Park nabídne hvězdný line-up

Litava Park

Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 18. týden

Tutanchamonova tajemství

Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek

další články...