Sakrální textilie v rakouském Escorialu
autor: archiv
zvětšit obrázekV duchovním centru Dolního Rakouska a kdysi sídlu rakouských panovníků, v klášteře Klosterneuburg na Dunaji, zvaném také rakouský Escorial, který je sám o sobě tím nejskvostnějším uměleckým exponátem, je k vidění další výstava vztahující se k výročí Marie Teresie. Pod titulem Marie Teresie a sakrální Rakousko představuje jedno z vrcholných období církevní reprezentace za její vlády. V klášterních sbírkách to dosvědčují četná umělecká díla od relikviářů přes liturgická nářadí po textilie. A právě jim a také řadě oděvů zapůjč ených z jiných institucí je pod mottem „Kdo vyšívá, nehřeší“ (prý výrok Marie Teresie) věnována současná expozice.
V celé bývalé rakouskouherské monarchii se zachovala nádherně vyšívaná liturgická roucha – paramenty, která pocházejí z nadání Marie Terezie. Jsou počítána k nejlepším výtvorům barokního textilního umění a řada z nich tvoří náplň této přehlídky.
Marie Teresie si velice cenila ručních prací a zejména vyšívání, které patřilo ke vzdělání šlechtických dívek. Habsburské arcivévodkyně jej ovládaly přímo mistrně. Výšivky se proto také celou výstavou doslovně „táhnou jako červené vlákno“.
Těžištěm výstavy vedle domácích textilních pokladů jsou vyšívané práce z dílen kláštera anglických panen v St. Pőlten a soubor rouch klášterní fary Marie Hietzing ve Vídni. Nevelká vzdálenost od Schőnbrunnu i existence uctívaného obrazu Panny Marie v místním kostele byly příčinou zvlášť blízkého vztahu arcivévodkyně, který se odrazil v jejích četných donacích.
Většina textilních darů Marie Teresie se pozná podle signatury. Vyšité emblémy jako např. na kasule z Hietzingu z roku 1759 nebo štítek ve tvaru stříbrného motýlka obsahují společně s monogramem MT také rok donace.
Není obecně známo, že nejmladší syn Marie Teresie arcivévoda Maxmilián František, poslední arcibiskup- kníže v Kolíně nad Rýnem byl v personální unii také knížetem biskupem v Münsteru.ve Vestfálsku. Poprvé je tak v Rakousku k vidění zlatá kasule z Münsteru, kterou mu věnovala matka.
Typickým dobovým fenoménem jsou mešní roucha vytvořená z použitých látek. Baroko nečinilo rozdíl mezi materiály ke světským a posvátným účelům a vzácný hedvábný brokát mohl být využit jak na plesové šaty tak na liturgický oděv. Klášterní ornát pro vánoční bohoslužby byl ušit právě z takového materiálu.
Každoročních dvorských poutí ke hrobu sv. Leopolda, které se pořádaly s velkou nádherou právě v době Karla VI., se jako mladá dívka účastnila jeho dcera Marie Teresie. V archivu se dochovaly doklady, že za tuto účast vždy obdržela zlatý Leopoldův fenig. Součástí výstavy je i nádobí, které se používalo při banketech na počest sv. Leopolda a které dokazuje vysoce rozvinutou úroveň stolování.
Výstava „Marie Teresie a sakrální Rakousko“ probíhá v pokladnici a císařských komnatách v klášteře Klosterneuburg nedaleko Vídně do 15. listopadu 2017.
Časopis 12 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Tomáš Garrigue Masaryk ve Vítkovicích
Dne 25. června 1924, v roce, kdy vznikla Velká Ostrava, přijel na slavnostní návštěvu do našeho města tehdejší ...celý článek
Czech Press Photo 2023
V Nové budově Národního muzea se otevřela 29. přehlídka fotografií Czech Press Photo 2023. V rámci výstavy maj ...celý článek
Kamila Ženatá: Všechno jako na počátku světa
Kamila Ženatá se více než třicet let věnuje umělecké tvorbě a zároveň psychoterapii. Je malířkou, multimediáln ...celý článek
Časopis 12 - sekce
DIVADLO
Martin Pechlát jako Casanova
Divadelní spolek JEDL připravuje premiéru inscenace Casanova nastudovanou pro domovskou scénu divadla Rokoko. celý článek
HUDBA
Sourozenecké duo Lime Cordiale se vrací do Prahy
Po vyprodaných a extrémně úspěšných koncertech se australské sourozenecké duo Lime Cordiale vrací do Evropy a celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby - Jan Kapr 110
KAPRKÓD
Premiéra celovečerní dokumentární opery, která ke 110. výročí od narození objevuje zapomenutého skl celý článek