Ivo Kahánek a další interpreti nahráli Kalabise
autor: archiv
zvětšit obrázekKompoziční odkaz Viktora Kalabise (1923–2006), jedné z nejvýraznějších osobností české hudby 20. století, čítá desítky opusů vesměs instrumentální hudby, včetně skladeb pro jeho manželku, cembalistku Zuzanu Růžičkovou. Podle vlastních slov Kalabis usiloval o hudbu, jejíž kořeny jsou zapuštěny v jeho zemi, hudbu pro vzdělané posluchače. Jakkoli čerpal inspiraci i z tvorby klasiků 20. století, dospěl k vlastní syntéze, k alternativě k racionálním kompozičním technikám – k alternativě neromantické, blízké hudebnímu neoklasicismu.
Kromě připravované první integrální nahrávky Kalabisovy klavírní tvorby (2CD k vydání v roce 2019) natočil pianista Ivo Kahánek společně s violoncellistou Tomášem Jamníkem, klarinetistkou Annou Paulovou a houslistou Janem Fišerem tři sonáty. Violoncellová odráží dramatické události mezi červnem a zářím 1968: euforií naplněné měsíce tzv. pražského jara i deziluzi a rezignaci po invazi sovětských vojsk, jež na dvě desetiletí zmrazila veškeré naděje na svobodu. Také klarinetová sonáta (1969) hovoří jasně o době svého vzniku: drama, smutek a bolest, stupňované až do drásavosti. V úsporné a soudržné houslové sonátě (1982) převažuje typický étos tohoto nástroje – zpěvnost, zářivý zvuk a oduševnělost. Po 3CD symfonií a koncertů (Supraphon 2013) skýtá tato nahrávka další vhled do pozoruhodného Kalabisova hudebního světa.
Ivo Kahánek k nové nahrávce poznamenal: „Mé setkání s Kalabisovou hudbou bylo skutečně něco nového. Hledání skladatelské syntézy je v jeho tvorbě patrné; interpretovu roli to však spíše komplikuje, protože najít klíč k jeho pochopení není snadné. Kalabisova hudební řeč působí občas takřka nahodile, avšak ve skutečnosti tomu tak není. Vystihnout a náležitě vypíchnout veškeré charakterové nuance je proto velmi obtížné, a to samozřejmě nemluvím o místy extrémní náročnosti pianistické, dané zejména nečekaností jeho skladebných postupů, které se ani v nejmenším neohlížejí na technickou proveditelnost. Na druhou stranu je velmi občerstvující nebýt svázán zažitou interpretační tradicí a moci komunikovat se skladatelem, napřímo‘, pouze skrze notový zápis.“
Album vydává Supraphon 21. září 2018 na CD i v digitálních formátech.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek