NdB úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekČinohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025. Celkem ji zhlédlo 2 733 diváků.
Šest vyprodaných představení v Tokiu a čtyři reprízy v Ósace potvrdily sílu nadčasového Čapkova protiválečného dramatu i vysokou kvalitu brněnského ansámblu. Všechna představení byla uvedena v češtině s japonskými a anglickými titulky.
„Účinkovat právě v New National Theatre Tokyo je obrovská čest. Zájem publika a intenzita ohlasů nám ukázaly, že silné příběhy překračují jazykové i kulturní hranice,“ říká ředitel NdB Martin Glaser.
Silné téma, silná odezva
Inscenace režiséra Štěpána Pácla s Terezou Groszmannovou v titulní roli oslovila japonské publikum napříč generacemi. Reakce diváků byly bezprostřední, emotivní a vděčné – jak v Tokiu, tak i v Sakai panovala během i po představeních výjimečně koncentrovaná atmosféra.
Reflexe Matky se objevily v předních japonských médiích, mimo jiné ve Yomiuri Shimbun, jednom z největších deníků v zemi. Recenzi publikoval profesor Morihiro Niino, specialista na evropské divadlo. Věnoval se jak Čapkovu odkazu, tak režijnímu pojetí inscenace a výkonu Terezy Groszmannové, který podle něj přesně vystihl vnitřní boj postavy i její odpor vůči logice násilí.
I ostatní média se věnovala mimořádně silné herecké výpovědi, současné scénografii i tomu, jak Čapkovo poselství z roku 1938 znepokojivě rezonuje se současností. V podcastu novináře a cestovatele Tomáše Poláčka, který navštívil EXPO 2025 po třech měsících cestování stopem, Tereza Groszmannová uvedla: „Překvapilo mě, že Japonci znají Karla Čapka často lépe než my.“
Setkání kultur – na jevišti i mimo něj
Velkou přidanou hodnotou zájezdu byla hloubka mezikulturní výměny. V zákulisí vznikla mimořádně přirozená a otevřená spolupráce mezi českým a japonským týmem – od technického zázemí po umělecké složky. Sdílený respekt k divadlu a profesionalita obou stran vytvořily prostředí, v němž se mohlo hrát naplno.
Součástí programu byly také diskuze s diváky, setkání s odbornou veřejností a vzdělávací aktivity. Umělecký šéf činohry Milan Šotek navštívil základní školu v Sakai, kde dětem představil Karla Čapka, českou kulturu i fenomén „robota“. Některé děti se po setkání nechaly slyšet, že by chtěly být spisovateli – jako bratři Čapkovi.
Zájezd byl realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.
Partnerem projektu byla nezisková organizace Společně, o.p.s.
📘 www.ndbrno.cz
Časopis 28 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Divadlo Husa na provázku se zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelov ...celý článek
Spitfire Company míří do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. Července 2025 v Avignonu n ...celý článek
Finále divadelní sezóny si nenechal ujít prezident Petr Pavel

Uherskohradišťská scéna má za sebou poslední představení sezóny. Herci před vyprodaným hledištěm odehráli strh ...celý článek
Časopis 28 - sekce
HUDBA
New Kids On The Block - Still Kids

New Kids on the Block, často zkracováno jako NKOTB, jsou americká popová skupina, která byla vytvořena v Bosto celý článek
OPERA/ TANEC
Zemřela pěvkyně Helena Tattermuschová

Zemřela výjimečná emeritmí sólistka Opery Národního divadla - Helena Tattermuschová (*28. 1. 1933 Praha - R celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 27. týden

Tchajwanská čítanka: Li Ang
Portrét přední tchajwanské feministické spisovatelky. Režie H. Honcoop. Cyklus celý článek